Saturday, 31 October 2015

Mee Goreng Basah

As salam...

Pagi ni makan nasik lemak...Boss Besar beli lepas dia hantar si nombor dua ke sekolah...dia pi rombongan...bukan jauh pun..i-City ja...hahaha...mula2 tak bagi pi tapi dia beria2 nak pi dgn kengkawan...jadi Boss Besar bagi pi jugak...Selasa ni pulak turn si nombor tiga pi rombongan...tempat sama...i-City jugak...

Si nombor satu pulak ada camping kat Hulu Langat...masa dia bagitau nak pi tu, kami laki bini buat dunno je...takmau bagi dia join camping tu...tapi biasalah lembut hati jugak sbb hari2 dok mintak nak pi...pi jumaat dan esok balik...

Sebenarnya dok risau jugak sbb la ni kan petang je hujan dgn kilat...harapnya urusetia kat sana jaga bebudak tu betul2...hmmmm...jgn si nombor satu dok menangis sudahlah...

Menu mee goreng ni saya buat utk minum petang dan dlm hati saya berharap depa buleh tahan sampai malam lah...saya nak tutup opis (baca: dapur) awal hari ni sbb subuh esok anak sedara Boss Besar nak sampai...saya nak mengemas rumah sikit jadi kena gantung periuk awal lah...

Resepi ni sangat ringkas, saya guna homemade kueyteow paste je tapi kalau tak guna pun takpa cuma kena adjust bagi cukup rasa lah ya...



Ini resepinya...
Resepi Mee Goreng Basah
Bahan
- 1 peket mee kuning;basuh dan ditoskan
- 2 ulas bawang putih diketuk
- 1 sudu makan cili kisar
- 10 ekor udang
- 1 keping fishcake dihiris
- 5 biji fishball di hiris
- 2 senduk kecil homemade kueyteow paste (resepi SINI)
- 2 sudu makan kicap pekat
- 2 sudu makan sos cili
- 1 biji telur
- sedikit bancuhan tepung jagung ( 1 sudu teh tepung jagung dibancuh dgn sedikit air)
- sedikit sawi pakchoy dihiris
- minyak utk menumis

Cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga naik bau. Tambahkan cili kisar. Goreng hingga garing.
  2. Kemudian, masukkan fishball dan fishcake. Kacau sekejap sebelum dimasukkan udang dan kueyteow paste. Kacau rata.
  3. Apabila udang mula mengecut, pecahkan telur. Biar telur masak sedikit sebelum dikacau.
  4. Seterusnya masukkan mee. Kacau sebati. Tambahkan sos cili dan kicap pekat. Gaul rata. Jika nampak kering, masukkan sedikit air. 
  5. Goreng hingga mee masak sebelum dimasukkan sayur. Apabila sayur mula layu, masukkan bancuhan tepung jagung. Kacau sebati.
  6. Tutup api apabila mee berkilat dan cukup rasa.
  7. Sedia utk dihidangkan.
Kalau tengok resepi ni saya tak bubuh garam sbb kueyteow paste tu dah masin,mee kuning pun masin jugak...memang kalau goreng mee kita tak letak garam...jadi untuk seimbangkan rasanya kita cuma adjust penggunaan sos cili dan kicap je...

Saya tambahkan bancuhan tepung jagung utk dpt kesan berkilat dan ala2 basah gitu...kalau takmau bubuh pun takpa...

Okaylah...saya nak mulakan operasi mengemas rumah pulak...tukar cadar dan mop lantai....lalala...

Babai

No comments:

Post a comment