Showing posts with label pizza. Show all posts
Showing posts with label pizza. Show all posts

Tuesday, 10 November 2015

Makan Pizza

As salam...

Buat apa cuti hari ni? Kami anak beranak duduk kat rumah je...cuma malam satgi Boss Besar ajak pi umah adik dia...baiklah Boss!

Hmmm...lepas makan nasik...hmmm...kami makan awal...pukul 11 dah lunch sbb anak2 bangun lambat... nampaknya tak jadi lah breakfast kat luar...saya terus masak nasik je...

Lepas tu dalam pukul 2...mula lah depa dok keluaq masuk dapoq...bukak tutup peti ais...lapaq lah tu...jadi saya pun uli tepung buat pizza je...satu adunan ni dpt dua regular pizza...toppingnya pulak...ikut konsep apa yg ada dlm peti ais...


Okaylah...meh tengok resepi ni...
Resepi Homemade Pizza
Bahan
Untuk doh
- 3 1/2 cawan tepung gandum
- 1 sudu besar gula castor
- 1 1/2 sudu besar instant yeast
- 1 sudu teh garam
- 2 sudu besar minyak jagung
- 1 1/2 cawan air

Untuk topping
- sosej
- beef pepperoni
- capsicum
- nenas
- sos pasta adabi
- parutan keju mozarella
- mayonis
- sedikit oregano
- sedikit minyak utk disapu

Cara
  1. Untuk doh, larutkan gula di dalam air. Tambahkan yis. Tunggu hingga berbuih.
  2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh. Tambahkan minyak dan garam. Uli lagi hingga lembut.
  3. Rehatkan doh sehingga saiznya menjadi dua kali ganda
  4. Kemudian, ambil doh,tumbukkan utk membuang angin. Bahagikan doh kepada dua bahagian.
  5. Ambil doh dan leperkan atas pizza pan atau tudung periuk. Sapu sedikit minyak pada pizza pan / tudung periuk.
  6. Cucukkan dengan garfu dan kemudian sapu rata seluruh permukaan dengan sedikit minyak masak sebelum disapu dgn sos pasta.
  7. Taburkan topping ke serata bahagian pizza. Paipkan mayonis jika suka. Akhir sekali taburkan keju mozarella dan sedikit oregano.
  8. Rehatkan doh yg telah ditabur topping sehingga doh naik sedikit (5-10minit)
    Sebelum masuk oven.
  9. Sementara menunggu doh rehat, panaskan oven pada suhu 250C selama 10 minit.
  10. Kemudian, masukkan doh pizza san bakar selama 10-15 minit.
  11. Keluarkan dari oven. Sedia utk dinikmati.
Sedap pizza buat sendiri ni...sbb topping ikut citarasa sendiri...kulit pizza pun best...tebal dan gebu...hmmm...kalau nak buat nipis pun buleh...leperkan jadi nipis je...owhhh ya...doh pizza ni melekat, jadi tak payah canai...tekan2 je kat pizza pan/loyang...masa tu...nak nipis ka..tebal ka...sila buat keputusan sendiri okay...

Dua keping pizza ni sekejap je jadi hidangan rakyat jelata...lapar lah tu ..cuma si nombor empat dok komplen sbb dia tak suka capsicum dan nenas...

Okaylah..selamat mencuba ya!

Babai

Tuesday, 2 June 2015

Roti Pizza

As salam...

Dapur berasap lagi...cuti sekolah kan...panglima-panglima kat umah ni...tak berhenti-henti makan...lapaq ja memanjang...

Saya buat roti pizza ni untuk breakfast...senang dan cepat...anak-anak pun suka...sekejap dah licin...

Jom tengok resepi ni...mana tau dpt idea nak buat breakfast utk esok kan...

Resepi Roti Pizza Mudah
Bahan
- Roti gardenia
- sos tomato
- beef pepperoni
- isi jagung
- hirisan bawang holland
- keju mozarella
- mayonis
- sos cili thai

Cara
  1. Ambil roti gardenia,sapu sos tomato.
  2. Susun beef pepperoni, letakkan isi jagung dan bawang.
  3. Taburkan mozarella cheese.
  4. Paipkan mayonis dan sos cili thai.
  5. Bakar dlm oven yg telah dipanaskan pada suhu 180C selama 7-10 minit.
  6. Siap.
Saya bakar 10 minit...jadi roti tu lebih crispy...anak-anak cakap lebih sedap dari pizza hut....iyolah nak...kamu lapar...semua pun sedap...kalau takdak beef pepperoni, letak aje hirisan sosej...takdak sosej...letak hirisan telur rebus ataupun scramble eggs...terpulang pada citarasa masing-masing

Jadi...apa lagi...cubalah menu mudah dan senang ni...

Babai

Saturday, 28 March 2015

Jom Buat Pizza

As salam...

Tepung roti ada lagi...mozarella cheese pun ada...hmmmm...jom uli tepung...
kita buat pizza...


Bahan utk doh...tak byk...utk topping pulak...ikut suka kita...macam saya...apa yg ada dlm peti ais...ehhh...tetiba terbayang pulak banana kaya pizza yg domino punya...
haishhhh...

Oklah...jom uli doh...

Resepi Pizza

Bahan
- 500g tepung roti
- 300 ml air suam
- 1 peket yis segera (11g)
- 1 sudu teh gula halus
- 1 sudu teh garam
- 2 sudu besar minyak jagung

Cara

  1. Satukan yis dan air suam. Tunggu hingga berbuih.
  2. Dalam mangkuk adunan, satukan tepung,garam dan gula. Gaul rata.
  3. Masukkan larutan yis. Uli hingga membentuk doh. Tambah minyak dan uli lagi lebih kurang 10 minit.
  4. Kemudian, rehatkan doh hingga kembang dua kali ganda.
  5. Selepas itu, tumbukkan doh untuk keluarkan angin.
  6. Bahagikan doh kepada empat bahagian.
  7. Canaikan doh ikut tebal yg diingini dan letak atas pizza pan.
Bahan untuk topping
- sosej ayam dihiris
- crab stick belah dua
- cili capsicum,bawang besar
- sos cili,sos tomato,mayonis
- parutan mozarella cheese

Cara
  1. Ambil doh pizza yg telah dileperkan.
  2. Sapu sedikit minyak jagung dipermukaan doh.
  3. Kemudian, sapukan sos tomato dan sos cili. Kuantiti tu ikut suka.
  4. Taburkan sosej, crab stick, capsicum dan bawang besar.
  5. Paipkan mayonis diatasnya.
  6. Seterusnya,taburkan mozarella cheese.
  7. Bakar pada suhu 190C selama 20- 25 minit.
Hmmm...dah siap...tapi tak sempat nak amik gambar banyak...anak- anak tak sabar nak makan....

Selamat mencuba!

Babai