Thursday 8 October 2015

Aiskrim Malaysia de Nata

As salam..

Anak2 saya suka makan aiskrim...depa akan pau aiskrim bila balik dari sekolah...selalunya depa akan mintak aiskrim paddlepop...hmmm kalau beli sepuluh batang aiskrim pun sat je dah abih...

Jadi saya buat aiskrim malaysia kat depa...resepinya  saya rujuk kat group Masak Apa Hari Ni (MAHN)...kreatif betul empunya resepi tu...buat aiskrim ni dan ditambahkan dgn nata de coco...saya tak pernah terpikiaq walaupun kat rumah selalu je ada stok nata de coco ni...
biasanya kalau buat aiskrim malaysia ni...saya cuma bancuh ayaq dan tuang dlm plastik aiskrim je...

Okaylah jom tengok resepinya...
Resepi Aiskrim Malaysia de Nata
Bahan
- 2 liter air
- 5 senduk gula (saya guna 3/4 cawan gula)
- 2 sudu teh tepung jagung
- perisa pilihan (saya guna kordial laici Jalen)
- nata de coco secukupnya
- plastik aiskrim malaysia

Cara
  1. Satukan air, gula,tepung jagung dan perisa.Kacau sebati. Adjust manis ikut citarasa.
  2. Masak hingga larutan mendidih.
  3. Tutup api dan sejukkan sehingga suhu bilik.
  4. Ambil plastik aiskrim, isikan dgn ketulan nata de coco.
  5. Kemudian isikan dgn air yg telah dimasak.
  6. Ikat hujung plastik.
  7. Simpan dlm freezer hingga beku. 
Ready nak masuk freezer
Wahhhh...tak sabaq nak tunggu aiskrim ni beku...rakyat jelata dah mula bukak tutup peti ais bila dapat tau ada aiskrim malaysia dlm freezer...

Bila dah beku..apakah hasilnya?... sedap...paling best bila gigit nata de coco tu...kenyal gitu...aiskrim pun tak keras...saya rasa sbb bubuh tepung jagung dlm bancuhan tu...


Ehhh...nampak gaya...kena buat perisa lain pulak ni...sambutan hangat dari rakyat jelata...jgn depa dok batuk sudah...jenuh nak menjawab dgn Boss Besar pulak...

Aiskrim!...aiskrim!...dgn effect bunyi loceng....

Cubalah...gerenti puas hati!

Babai


1 comment: