Saturday, 10 October 2015

Kepala Jenahak Masak Tempoyak

As salam...

Hari ni rakyat jelata pi sekolah...ganti sbb jerebu hari tu kan...jadi kami tak ke mana-mana pun...duduk kat rumah aje...

Pagi ni makan nasik lemak...Boss Besar beli lepas dia hantar si nombor satu pi sekolah...

Jadi utk lunch...lambat sikit masuk dapur...apapun kena jugak masuk dapur...hmmmm...Boss Besar taknak belanja saya dgn rakyat jelata makan kat luaq ka....bukannya apa...kadang2 diri sendiri pun jemu makan lauk yg masak sendiri...nak makan lauk yg orang lain masak pulak...ehhh...

Tapi sbb dok budget isteri mithali...i masak jugak...kehkehkeh...maka kepala jenahak masak tempoyak in da house yo!


Ini resepinya...
Resepi Kepala Jenahak Masak Tempoyak
Bahan
- 1 ketul kepala ikan jenahak
- 10 biji cili padi*
- 1 inci kunyit hidup*
- 2 senduk tempoyak
- 5 cawan air
- 1 keping asam keping
- semangkuk daun kesum
- garam secukup rasa

Cara

  1. Ikan dibasuh bersih. Ketepikan.
  2. Tumbuk semua bahan bertanda*.
  3. Masukkan bahan tumbuk, tempoyak, asam keping dan air ke dalam periuk. Kacau sebati.
  4. Masak sehingga mendidih. Masukkan ikan, daun kesum dan perisakan dgn garam. Jika kurang masam, tambahkan satu keping lagi asam keping.
  5. Tutup api apabila ikan telah masak.
Senang kan? Bahan pun tak banyak... cuma masa nak bubuh asam keping tu rasa dulu tempoyak sbb kalau tempoyak dah masam, tak payah bubuh asam keping lagi...macam tempoyak yg saya guna ni...tempoyak yg baru...mak saya bagi...tempoyak ni tak masam lagi...

Kuah tempoyak ni cair sbb Boss Besar suka hirup kuahnya...jadi terpulang lah ya..kalau suka kuah pekat...kurangkan amaun air tu je...

Selain masak tempoyak...saya goreng jugak ikan rebus...budu dan timun sbg ulam...utk anak2...buat sup sayur...depa tak makan masak tempoyak ni sbb pedas kan...Boss Besar pun komplen pedas...tapi kuah tu dia hirup jugak...owhhh...baru letak 10 biji cili padi...rasanya kalau org yg makan pedas..mesti 10 biji cili padi tu tak rasa apa2 lagi kan...

Okaylah...selamat memasak ya!

Babai


No comments:

Post a comment