Monday, 26 October 2015

Ikan Bawal Tumis Serai

As salam...

Semalam dah makan daging...jadi hari ni makan ikan pulak...owhhh cerita pasal ikan ni nampaknya mmg harga barang makin naik lah...dulu masa kerja, tak perasan sangat pasal harga barang ni sbb jarang masak tapi sbb sekarang mmg hari2 masak...pagi petang siang malam...jadi mmg buleh rasa harga barang makin mahal...

Lepas amik si nombor empat dari tadika,saya terus pi pasar malam...walaupun tak malam lagi tapi penjual ikan dgn sayur dah ada...bulehlah membeli bahan mentah ni...harga ikan mmg dah tau mahal...yg saya terkejut masa beli sayur...rasa mcm tak padan je harga dgn sayur yg dibeli...aishhhh...pasal tu lah saya dok tanam sayur tapi failed...sebab bila bercambah je...dua tiga hari hilang...rupa2nya ada cik siput dok makan...dua hari lepas saya tgk benih honeydew dah 3cm tinggi...hari ni...gone!

Dok cerita lain pulak...apa menu hari ni...saya masak ikan bawal tumis serai...sedap...rasa masam dgn wangi serai...alaaaaa...macam masak cuka je tapi saya bubuh serai...kehkehkeh...otomatik nama lauk tu pun bertukar....



Wokeyyyy...ini resepinya
Resepi Ikan Bawal Tumis Serai
Bahan
- 2 ekor ikan bawal
- 1/2 labu bawang besar dihiris
- 3 ulas bawang putih dihiris
- sehiris halia
- 2 batang serai dihiris
- 1 biji cili hidup dihiris
- 1 sudu makan sos ikan
- asam jawa sebesar ibu jari dibancuh dgn 2 cawan;tapis ambil airnya shj
- garam dan gula secukup rasa
- garam dan serbuk kunyit
- minyak secukupnya
- air jika perlu

Cara

  1. Basuh bersih ikan. Lumur garam dan serbuk kunyit. Goreng hingga garing. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak goreng ikan. Tumis semua bahan hiris hingga wangi.
  3. Tambahkan air asam dan sos ikan. 
  4. Perisakan dgn gula dan garam. Tambah air jika perlu.
  5. Kemudian, masukkan ikan. Gaul rata. Hati-hati supaya ikan tak pecah.
  6. Masak sehinggakuah mendidih dan cukup rasa.
  7. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Lauk ni kena seimbang rasa masam, manis dan masinnya....sbb tu perlu letak sedikit gula...kalau nak pedas, boleh jugak dimasukkan sedikit lada hitam ataupun cili padi.

Sos ikan tu optional, saya bubuh jugak sbb saya nak perabih stok sos ni...ada banyak dlm peti ais tu...bila bubuh sos ikan, kena jaga kuantiti garam sbb sos dah masin dan ikan pun masa digoreng dah bubuh garam kan...jadi kalau termasin atau termasam, tambahkan air dan adjust balik rasa tu ya!

Lauk ni pun feveret anak2...senang hati mak depa sbb tak payah nak masak yg extravaganza sgt...hoishhhhh...malas betul mak depa ni...kehkehkeh...

Okaylah...selamat memasak!

Babai

No comments:

Post a comment