Tuesday, 6 October 2015

Kuih Puteri Ayu

As salam...


Makan apa petang ni? Saya buat kuih puteri ayu...utk budak2 ni...taktaulah ini baru cuti dua hari...kalau cuti lama lagi...mau berkilo2 berat badan depa naik...mana taknya...celik mata dah tanya mak masak apa...kalau si nombor dua, malam sebelum tu pun akan tanya apa menu utk esok...amboiii...ingat mak depa ni bukak restoran kot...tapi Alhamdulillah...apa yg dimasak...semua depa bedal...habih...licin...

Kuih ni feveret si nombor tiga...dah lama dia tanya bila saya nak buat kuih hijau...jadi hari ni saya buat lah utk dia...lagipun mmg ada beli kelapa yg nak buat inti tu...hmmm..cerita pasal kelapa ni...saya takdak mesin parut ataupun kukur kelapa...jadi kena parut guna pemarut lah...adoiii..nak siap parut sebiji kelapa pun dah amik masa sejam tapi puas hati sbb isi kelapa lembut dan lemak...iya lah kan...kalau beli kat kedai acheh tu...walaupun mintak kelapa utk buat inti...mesti dpt yg tua jugak...nah ini bukti parut sendiri...untuk isi kelapa yg dah kecik2...saya cucuk kat garfu dan teruskan usaha memarut...gigih betul...hahaha...


Okaylah panjang pulak ceritanya...


Jom tengok resepi...
Resepi Kuih Puteri Ayu
Bahan
- 2 cawan tepung gandum
- 2 biji telur
- 1 cawan gula
- 1/2 cawan jus pandan
- 1/2 cawan santan
- 1 sudu teh ovalette
- 1 sudu teh baking powder
- sedikit pewarna hijau
- sedikit perisa pandan
- sedikit perisa strawberry + pewarna merah
- 1/2 biji kelapa parut muda digaul dgn sedikit garam dan sedikit tepung gandum

Cara
  1. Satukan telur,gula dan ovalette. Pukul sampai gebu dan ringan.
  2. Masukkan santan dan jus pandan. Pukul lagi. 
  3. Tambahkan tepung gandum yg telah diayak dgn baking powder sedikit demi sedikit. Kaup balikkan sehingga sebati.
  4. Bahagikan kepada dua bahagian, satu diletakkan perisa pandan dan pewarna hijau manakala satu bahagian perisa strawberry dan pewarna merah (jgn risau walaupun dlm adunan ada jus pandan, warna dan rasanya tak kuat sgt). Gaul sebati.
  5. Ambil acuan puteri ayu, letakkan kelapa parut dan padatkan. Isikan dgn adunan tepung.
  6. Kukus adunan selama 7-8 minit.
  7. Angkat dan sejukkan sebelum dikeluarkan dari acuan.
Sebelum kukus
Dah keluar acuan

Wahhhh...tak sabar2 anak-anak saya nak makan...masa dok panas lagi depa dah amik...si nombor tiga sgt hepi...dia asyik cakap sedapnya kuih hijau...

Masa nak keluarkan dari acuan, apa yg saya buat...saya renggangkan bahagian tepi kuih dulu...lepas tu saya terbalik dan hentakkan acuan tu...baru terkeluar kuih dgn kelapa melekat elok...si nombor satu dia cungkil dgn sudu kecik, jadi kelapa tertanggal dari kuih...maybe ada kaedah lain kot kalau nak bagi kuih senang tanggal dari acuan...apa pun...saya mmg puas hati dgn resepi ni...kuih yg gebu dan tak terlalu manis...seimbang rasanya...

Jadi macam mana? Dah ada idea utk minum petang nanti?

Babai

No comments:

Post a comment