Sunday, 18 October 2015

Masak Lemak Kuning Lengkuas Ikan Tenggiri

As salam...

Sepatutnya lunch hari ni nak pi makan kat luar je...gembira betul sbb tak payah masak kan...

Tapi tak jadi keluar sbb si nombor lima dok mintak nasik...walhal dah makan roti canai masa breakfast tadi...tak sampai hati pulak bila dia dok tunjuk rice cooker sambil pegang pinggan biru dia...nak keluar masa tu pulak...tak buleh sbb abg dgn kakak dia tgh baca buku...Boss Besar takmau kacau depa...maklumlah tgh bersemangat nak ulangkaji kan...ntah apa lah yg ayah depa janji kat depa...tiba2 je jadi rajin baca buku...hmmmm...

Jadi...saya masak yg paling senang...dan lauk ni mmg feveret anak2...


Ini resepinya...
Resepi Masak Lemak Kuning Lengkuas
Bahan
- 2 keping isi ikan tenggiri
- 5 biji bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1/2 inci lengkuas*
- 1 biji cili merah*
- 1 sudu kecil biji ketumbar ditumbuk halus
- 1 biji timun dipotong serong
- 1 kotak kecil santan
- 1 keping asam keping
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Cara

  1. Ikan dibasuh bersih.
  2. Kisar halus semua bahan bertanda *.
  3. Masukkan bahan kisar, ketumbar dan asam keping ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih.
  4. Masukkan ikan, timun dan santan. Reneh dgn api perlahan.
  5. Tambahkan air jika kuah pekat. Perisakan dgn garam.
  6. Tutup api apabila kuah mendidih dan ikan masak sempurna.
  7. Sedia utk dihidangkan.
Amacam senangkan...selain lauk masak kuning ni, saya goreng ikan rebus, ada budu dan jugak ulam terung...jadi lah tu...masak ekpress kan...

Lepas masak...terus saya hidang nasik kat si nombor lima...mmg betul dia lapaq...habis nasik dlm pinggan biru dia tu...nampaknya roti canai mmg tak cukup bagi kenyang...mesti makan nasik jugak kan...lepas dia makan...saya minum susu...dan sekarang dia dah tido...

Hmmmm...selamat memasak ya!

Babai



No comments:

Post a comment