Showing posts with label sup. Show all posts
Showing posts with label sup. Show all posts

Tuesday, 23 February 2016

Bihun Sup Udang

As salam...

Baru-baru ni saya pi rumah adik saya...dan saya makan bihun sup udang yg sedap...adik ipar saya masak...selalunya...bihun sup kan sinonim dgn ayam ataupun tulang...tapi kali ni...pelakon utamanya udang...

Saya pun tanyalah resepi sup udang kat adik ipar...dan hari ni saya cuba buat utk Boss Besar... maklumlah... Boss Besar kan tengah control dietnya...

Kata adik ipar saya...kuah sup ni lebih sedap bila bubuh banyak udang dan cendawan...tapi utk kali ni, saya buat ikut apa bahan yg ada je...



Okaylah...ini resepinya...
Resepi Bihun Sup Udang
Sumber: adik ipar
Bahan
- 1/2 bungkus bihun dicelur hingga lembut dan ditoskan
- 15 ekor udang dikerat bahagian kepala
- 15 biji fishball
- 2 pokok sawi pakchoy dipotong kasar
- 2 peket cendawan tiram
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 1 hiris halia
- 1/2 sudu teh serbuk lada sulah
- 1 sudu teh serbuk pati ayam
- 2 sudu makan minyak masak
- 1500- 2000 ml air
- garam secukup rasa

Utk hiasan
- bawang goreng,limau nipis, daun bawang, sambal kicap

Cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan halia hingga naik bau. Masukkan air.
  2. Apabila air mendidih, masukkan fishball, serbuk pati ayam, serbuk lada sulah. Renehkan sebentar.
  3. Kemudian, masukkan udang dan cendawan. Perisakan dengan garam. Seimbangkan rasa masin dan manis udang. Apabila udang bertukar warna, masukkan sawi pakchoy.
  4. Tutup api supaya sawi pakchoy tidak menjadi terlalu masak dan layu. 
  5. Sedia utk dihidangkan.
  6. Cara menghidang, masukkan bihun, curahkan kuah dan taburkan bahan hiasan. 
Sedap dan simple...cuma Boss Besar cakap, yg adik ipar saya buat lagi sedap...hahaha...

Menu ni buleh jadi menu penyelamat kalau tetamu mai rumah...bahan yg senang dan tak amik masa yg lama pun sbb udang kan cepat masak...cuma kali ni saya tak buat sambal kicap...sekadar bawang goreng je...maklumlah nak makan utk dinner je...malas nak beria-ria masak...kuah sup ni jugak boleh dimakan dgn mee atau nasik...macam si nombor dua, dia makan dgn nasik je...

Jadi apa lagi...selamat memasak!

Babai

Thursday, 21 January 2016

Mushroom Soup

As salam...

Hohoho...menu dinner utk Boss Besar ialah sup cendawan...semalam Boss Besar ada beli roti yg keras tu...ala2 french loaf...apa yg sesuai nak dimakan dgn roti tu kan...hmmmm...awalnya saya rasa nak buat cicah dgn kopi je...senang kerja saya...lalala

Tapi bila selongkar dapur, ada satu tin button mushroom...apa lagi terus terpancar idea dlm kepala ni utk buat mushroom soup je...anak2 pun suka...lagipun mmg sekarang dok tengah clearkan stok bahan mentah, jadi jom clearkan satu tin mushroom ni...



Ini resepinya...
Resepi Mushroom Soup
Bahan
- 1 keping dada ayam hiris kecil
- 1 tin cendawan butang
- 500 ml susu segar
- 400 ml air
- 1 kiub pati ayam
- 1/2 sudu teh lada sulah tumbuk kasar
- 1 sudu besar butter
- 1/2 cawan tepung gandum
- sedikit oregano
- garam secukup rasa

Cara
  1. Basuh dan toskan cendawan butang. Hiris kecil.
  2. Isi ayam dibasuh bersih.
  3. Panaskan periuk. Cairkan butter. Masukkan tepung. Goreng sekejap.
  4. Kemudian, tambahkan susu, air,ayam dan cendawan. Renehkan sehingga mendidih dan ayam empuk.
  5. Kacau utk elakkan sup hangit di bahagian bawah periuk.
  6. Tutup api. Sejukkan sup sekejap sebelum dimasukkan ke dalam blender.
  7. Kisar halus. Tuang kembali sup yg telah dikisar ke dalam periuk. Tambahkan kiub pati ayam, lada hitam,oregano dan garam secukup rasa.
  8. Kalau kuah pekat, boleh ditambahkan sedikit air.
  9. Masak dgn api kecil sekejap lagi. Sekadar mendidih sekali.
  10. Tutup api. Sedia utk dihidangkan dgn roti.
Macam mana hasil kejadiannya? Si nombor tiga cakap lagi sedap dari pizza hut...si nombor satu pun setuju...saya? Owhhhh...saya bukan tekak omputih tapi sup ni sedap sbb pekat dan creamy...

Kalau takmau blender pun takpa, cuma kena cincang lah cendawan dgn ayam tu...mcm anak2 saya depa suka mushroom sup yg halus mcm ni...

Jadi siaplah dinner utk satu famili...utk Boss Besar, saya potong celery utk dicicah dgn sup ni...nak control diet kan...hahaha...

Okay lah...selamat mencuba!

Babai

Thursday, 10 December 2015

Sup Ayam Goreng

As salam...

Hmmmm...selalunya kalau saya buat sup, isi ayam terus dimasukkan dlm kuah ataupun selepas ditumis, isi ayam tu di'saute' sekejap hingga kecut sblm ditambahkan air...

Tapi hari ni saya nak tukar sikit caranya, ayam tu saya nak goreng dulu lepas tu baru dibuat sup...ada beza tak?

Okay...takmau cerita panjang...meh tengok resepinya...


Resepi Sup Ayam Goreng
Bahan
- 1/4 ekor ayam dipotong kecil
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1 sudu teh serbuk rempah mak siti
- 2 biji kentang potong empat
- 1 biji carrot dihiris kasar
- 1 labu bawang besar belah empat
- 1 tangkai batang celery dihiris
- 1 pokok daun ketumbar dihiris
- minyak masak secukupnya
- sedikit serbuk kunyit
- garam secukup rasa
- air secukupnya
- sedikit rempah empat sekawan (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga)

Cara

  1. Tumbuk halus bahan bertanda*. Ketepikan.
  2. Gaulkan ayam dgn serbuk kunyit dan garam. Goreng hingga 3/4 masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Panaskan satu sudu makan minyak masak. Tumis rempah empat sekawan hingga naik bau.
  4. Masukkan rempah sup dan bahan tumbuk. Goreng hingga garing.
  5. Tambahkan air secukupnya. Apabila kuah mula mendidih, masukkan ayam dan kentang.
  6. Perisakan dgn garam. Setelah kentang 3/4 empuk, masukkan celery, carrot,daun ketumbar dan bawang besar. Masak lagi hingga mendidih dan kentang empuk sepenuhnya.
  7. Tutup api. Taburkan bawang goreng.
  8. Sedia utk dinikmati.
Senangkan...ada beza ke? Kalau ikut saya, ada beza...aroma sup ni menyerlah dgn wangi ayam goreng..dari segi rasanya, takdak lah berbeza sangat...kekadang kalau makan sup ayam mcm ada rasa hanyir ayam kan...tapi bila ayam yg digoreng ni...dah takdelah bau ayam tu...

Kalau nak pedas, buleh lah diketuk dua tiga biji cili padi dan dimasukkan dlm sup...saya tak bubuh sbb anak2 kecik lagi...depa tak mkn pedas...dan kalau nak kuah ala-ala sup siam tu bulehlah diperah sedikit limau nipis dlm kuah sup tu...

Apa pun...sup ni sedap dan saya akan buat lagi sup versi ayam goreng ni...

Babai

Monday, 23 November 2015

Sup Jagung Manis

As salam...

Ini resepi yg ringkas...sedap bila dihirup...tapi MIL mcm terkejut je bila saya serve sup ni...hahaha...

Jadi saya pun cakap yg sup style ni member saya org cina yg ajar...bila dengar bukan style org kita...baru MIL tak komplen apa2....hikssss...

Sebenarnya, saya nak buat sup sayur dgn fishball je, lepas tu pikir2 balik bubuh jugak lah jagung manis yg ada tiga tongkol kecik tu...bila dah bubuh jagung...kita tukar je lah namanya kan...


Okay...jom tengok resepi yg mudah ni..
Resepi Sup Jagung Manis
Bahan
- 3 ulas bawang putih dicincang
- 10 biji fishball belah dua
- 1 batang carrot dihiris
- 1 mangkuk cauliflower
- 1 biji cili merah dihiris kasar
- 1/2 mangkuk brokoli
- 1/2 kiub pati ayam
- 3 tongkol jagung segar dipatah2 kan
- sedikit minyak utk menumis
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Cara
  1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan air, kiub pati ayam dan fishball. Masak hingga mendidih.
  3. Tambahkan jagung, carrot, brokoli, cauliflower dan cili merah. 
  4. Perisakan dgn garam.
  5. Renehkan sehingga jagung masak
  6. Tutup api. Sedia utk dinikmati.

Dalam periuk!

Senang kan...si kecik pun suka...dia mintak tambah jagung lagi bila yg dlm mangkuk dah abih...

Boss Besar pun suka jugak...mungkin bila ada jagung tu, rasa manis jagung tu tambahkan lagi flavour dan jugak aromanya...yayyyyy...saya suka...

Jadi apa lagi...jom hirup sup pulak hari ni...lalala....

Wednesday, 14 October 2015

Mee Kicap

As salam...

Salam Maal Hijrah...hari ni kami sefamili breakfast kat luar...makan kat hayaki cafe...orang tak ramai...saya bagitau Boss Besar maybe ramai yg berpuasa sunat hari ni kot...kita je yg tak posa...hiksss...so macam mana menu kat hayaki tu...taktaulah...kalau ikut anak tekak saya...biasa2 aje...taktaulah org lain kan...Boss Besar pun cakap mcm tu jugak...citarasa masing2 kannnn...tapi dia kata kalau yg kat setapak tu sedap...

Utk lunch saya masak mee kicap...kalau google...katanya mee kicap ni dimakan dgn kuah sup atau kuah kari...dan kalau kat ipoh...mee ni glemer...ntahlah saya tak pernah cuba pun tapi Boss Besar pernah rasa..bila saya tanya...dia kata rasa kicaplah...



Bila tgk resepinya...mudah dan bhn2 pun ringkas je...jadi apa lagi mari kita cuba...cuma saya ada tokok tambah sikit ikut selera kami sefamili...


Mee + Kicap

Ini resepinya
Resepi Mee Kicap
Bahan
- 2 bungkus mee kuning dicelur
- 2 keping dada ayam
- sedikit garam kunyit
- minyak utk menggoreng

Untuk kuah kicap
- 2 sudu makan minyak masak
- 3 ulas bawang putih ditumbuk
- 1 cm halia ditumbuk
- 3 sudu makan kicap manis
- 3 sudu makan sos tiram
- 2 sudu makan kicap pekat
- 1/2 kiub pati ayam
- 1/2 sudu teh serbuk lada sulah
- 3 cawan air
- 1 sudu makan tepung jagung dibancuh dgn sedikit air
- gula dan garam secukup rasa

Untuk kuah sup
- 1 sudu makan minyak masak
- 3 ulas bawang putih dihiris
- 1 cm halia dihiris
- 4 cawan air
- 15 biji fishball
- 3 keping fishcake dihiris
- 1/2 sudu teh serbuk lada sulah
- 1/2 kiub pati ayam
- 1 sudu makan sos ikan
- garam secukup rasa
- sedikit daun bawang sbg hiasan

Hiasan
- cili hiris, bawang goreng, chilli paste, tauhu goreng dihiris.

Cara
  1. Dada ayam di garam kunyitkan dan digoreng hingga garing. Angkat dan hiris nipis. Ketepikan.
  2. Untuk kuah kicap, panaskan minyak,tumis bahan yg ditumbuk hingga wangi. Masukkan air, kicap manis, kicap pekat, sos tiram dan kiub pati ayam. Masak hingga mendidih. Tambahkan lada sulah dan bancuhan tepung jagung . Perisakan dgn garamndan gula. Tutup api apabila kuah likat dan berkilat. Ketepikan.
  3. Untuk kuah sup pula, panaskan minyak, tumis halia dan bawang putih hingga garing. Tambah air dan kiub pati ayam. Apabila kuah mendidih, masukkan fishball,fishcake dan sos ikan. Kacau rata. Masukkan serbuk lada sulah dan perisakan dengan garam. Tutup api apabila fishball dan fishcake masak dan terus letak daun bawang.
  4. Untuk menghidang pula,ambil kuah kicap, masukkan ke dalam mangkuk. letakkan mee, hirisan ayam, tauhu, bawang goreng,cili hiris dan chilli paste. Kemudian curahkan pula kuah sup dan sedia utk dinikmati.

Mudah kan? Nampak macam banyak step je kan...hmmmm...kalau nak senang...utk kuah kicap tu, lepas tumis tu masuk aje semua bahan. Bila mendidih tu...tutup api, sup pun mcm tu jugak, masukkan semua, bila mendidih tutup je api.

Macam mana rasanya...mcm Boss Besar cakap lah rasa kicap tapi sedap...anak2 saya mmg suka sup...jadi laju lah depa makan...si nombor tiga pun makan banyak sbb dia mmg suka kicap...utk bagi pedas...kena makan dgn chilli paste lah...

Kiranya dua bungkus mee habis... Alhamdulillah...

Selamat mencuba ya!

Babai

Monday, 24 August 2015

Sup Telur Berkentang

As salam...

Hari ni si nombor lima tak sihat...aishhhh...bila dia tak sihat ni...mula lah buat perangai...nak berdukung je...

Jadinya saya masak yg paling sempoi...ada kentang...ada ikan bilis...ada telur...lepas tu ada kuah...satu lauk je utk lunch anak2 hari ni...harap depa pun paham lah tengok mak depa ni dok melayan adik yg tak sihat...

Saya tulih entry ni sambil nak tidokan si nombor lima...dia dah nak tido...tapi bila kita bangun je...dia bukak mata... hmmmm...


Okaylah...ini resepinya
Resepi Sup Telur Berkentang
Bahan
- 2 ulas bawang putih dihiris
- 1 hiris halia
- 1 sudu besar rempah sup mak siti
- 5 cawan air
- 1 genggam ikan bilis
- 3 biji kentang dipotong empat
- 3 biji telur
- sedikit daun bawang dan daun sup
- 1 sudu makan bawang goreng
- garam secukup rasa
- sedikit minyak utk menumis

Cara

  1. Panaskan minyak, tumis bawang putih dan halia hingga wangi.
  2. Masukkan ikan bilis, goreng sekejap.
  3. Kemudian masukkan rempah sup, kacau sekejap dan terus masukkan air(kena cepat supaya rempah tak hangit).
  4. Seterusnya masukkan kentang. Masak sehingga kentang 3/4 empuk. Pecahkan  telur sebiji demi sebiji. Biarkan telur masak sedikit sebelum dikacau.
  5. Apabila kuah mendidih,perisakan dgn garam. Tabur daun bawang,daun sup dan bawang goreng.
  6. Tutup api apabila kentang empuk sepenuhnya.
  7. Sedia utk dihidangkan.
Senangkan...walaupun sempoi...tapi sedap...kalau ada sambal belacan dgn telur masin...mesti lagi terangkat...ehhhh...cerita pasal telur masin...rasanya esok lusa boleh lah saya rebus homemade telur masin tu...dah masuk dua minggu...ishhhh...tak sabar rasanya nak tengok hasil kejadian telur masin tu...

Okaylah...si nombor lima ni takmau tidoq pulak...hmmmm...dan nak kena pi amik si nombor empat balik tadika ni...

Babai


Monday, 27 April 2015

Sup Ketam?

As salam...

Hari ni...masak yg senang je...mula2 rasa macam nak masak ketam telur masin...tapi pikiaq2...satgi takdak kuah pulak...haishhh...nak masak lemak...semalam dah buat dalca...dah bersantan...lagipun minggu lepas dah makan masak lemak...wahhhh...dilema surirumah betul la...nak masak pun...amik masa...kadang2 tu memang sampai satu tahap...taktau nak masak apa...bila tanya boss besar...dia cuma cakap...ikut awak lah...satgi bagi makan nasik tuang kicap je lah...ikut saya kan...lalala...

Pikiaq punya pikiaq...sup ketam je lah...senang....rebus saja...lepas tu ada kuah...

Mai tengok resepi ni...

Resepi Sup Ketam

Bahan
- 3 ekor ketam-basuh bersih,belah dua
- 1 labu bawang besar dihiris
- 2 ulas bawang putih diketuk
- 1 hiris halia
- 2 batang serai dititik
- 1/2 kiub pati ayam
- 5 biji tomato ceri
- 1 biji cili merah hiris kasar
- secubit serbuk kunyit (bagi kaler)
- secubit serbuk lada hitam
- garam secukup rasa
- air secukupnya

Cara
  1. Masukkan semua bahan kecuali ketam dan garam ke dalam periuk. Masak hingga mendidih.
  2. Apabila mendidih, masukkan ketam. Masak hingga kulit ketam berubah warna. Perisakan dgn garam.
  3. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.

Hmmmm...senang betul resepi ni...amaun air tu terpulanglah...kalau nak kuah banyak...lebihkan air...

Tapi bila makan ketam ni...yg lecehnya time nak makan isi nya lah..bebudak kecik ni taktau amik isi...so mak depa kena standby kat tepi...tolong depa amik isi ketam ni...sementara nak besaq...mak tolong hangpa...nanti bila mak dah tua...hangpa tolong mak pulak...

Owhhhh...boss besar dah balik...saya nak pi hidang nasik sat...

Babai

Monday, 2 February 2015

Nasi Air

Salam...

Hari ni awal pulak hero kecik bangun...bila depa bangun...satu apa tak boleh buat.. kena perati je depa ni...

Jadi...masak yg senang je...sebenarnya dari semalam lagi...si nombor dua mintak nak makan nasi air ni...mesti ada kawan yg bawak pi sekolah...dia teringin...

Mak depa okay je...senangkan...si nombor lima pun boleh makan...

Saya buat sup ayam, rebus telur masin dgn goreng ikan bilis... aksesori lain..daun bawang dengan bawang goreng...itu je yang ada kat dapur...



Sedapnya...si nombor dua cakap..


Meh tengok resepi...kot-kot dapat idea nak masak...

Resepi Nasi Air Sempoi Baik Punya

Bahan

Untuk nasi
- 2 cawan beras
- air secukupnya
- sedikit garam
- 1/2 inci halia

Cara
  1. Masukkan beras,halia,garam secukup rasa dan air secukupnya ke dalam periuk.
  2. Tanak seperti nasi biasa cuma lebihkan air.
  3. Tekstur nasi nanti mesti lembut. 
Sambil tunggu nasi masak, kita masak sup ayam pulak...

Untuk Sup Ayam Mudah
- 1/2 ekor ayam dibasuh bersih
- 5 ulas bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1 sudu teh gula
- 1 sudu makan rempah sup
- garam secukup rasa
- sepokok daun ketumbar
- air secukupnya
- sedikit minyak untuk menumis
- bahan tumis -  sedikit bawang merah, bawang putih, halia dihiris, rempah empat 
   sekawan ( kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)

Cara

  1. Tumbuk halus bahan bertanda *
  2. Panaskan minyak. Masukkan bahan tumis. Goreng hingga naik bau, kemudian masukkan gula. Biarkan gula bertukar menjadi keperangan sebelum dimasukkan ayam. Masak ayam hingga kecut sedikit.
  3. Kemudian masukkan rempah sup. Gaul sebati. Tambahkan air(kuantiti air terpulang pada tukang masak ya).
  4. Perisakan dengan garam. Masukkan pula daun ketumbar. Kacau sekali sekala.
  5. Tunggu hingga ayam masak sempurna. 
  6. Tutup api, sedia untuk dihidangkan dengan nasi air.
*** ayam dalam sup tu, saya keluarkan, dan digoreng sekejap...sebab anak saya suka ayam yang digoreng...lepas tu saya letak atas nasik...tapi kalau takmau goreng pun takpe...

Bahan tambahan
- telur masin
- ikan bilis goreng
- bawang goreng
- hirisan daun bawang


Bila nak menghidang tu, masukkan sesenduk nasi ke dalam mangkuk, letaklah telur masin, ikan bilis goreng, hirisan ayam goreng, daun bawang dan bawang goreng...lepas tu..curahkan kat nasik tu...hmmmmm...bestnya..


sebelum letak sup. 



Hmmm...macam mana...apa kata ubah selera pulak...kita makan nasik air...yaaayyyy...

Babai




Thursday, 22 January 2015

Sup Cendawan Tiram Telur Puyuh

Salam ..

Hmmmm...ganas tak tajuk resepi...ini antara menu yg paling sempoi...si nombor dua suka makan lauk yg berkuah...jadi hari-hari memang kena masak menu yang ada kuah...

Biasalah...sambil dok berperang dgn si nombor empat dgn si nombor lima...mak depa kena ligat kat dapur...kena siapkan lunch utk si nombor satu , dua dan tiga




Mai tengok resepinya...senang dan ringkas...

Resepi Sup Cendawan Tiram Telur Puyuh

Bahan

- 20 biji telur puyuh direbus dan dikupas kulitnya
- 2 paket cendawan tiram
- 1/2 batang carrot dihiris
- 1 biji cili merah dihiris
- 2 ulas bawang putih diketuk
- 1/2 kiub pati ayam
- secubit lada sulah
- garam secukup rasa
- air secukupnya
- sedikit minyak masak untuk menumis

Cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga naik bau
  2. Tambahkan air secukupnya. Masukkan kiub pati ayam, carrot, lada sulah dan cili. Masak hingga mendidih.
  3. Masukkan cendawan tiram dan garam jika perlu.(sbb pati ayam dah masin)
  4. Tutup api bila carrot empuk dan cendawan lembut.
  5. Sedia untuk dihidangkan.


Senangkan...apa lagi...cubalah...

Babai

Wednesday, 21 January 2015

Sup Daging Style Mak Anak Lima

Salam...

Hari ni...si nombor empat dengan si nombor lima tak buat perangai...tenang rasanya...hahaha...

Tapi mak depa pulak rasa malas nak masak...jadinya..buat sup daging ajelah...bila check dapur pulak...rempah sup takdak..la nak buat macam mana pulak ni...

Ok..ok..kita call mak kat kampung...tanya mak nak buat lagu mana kalau rempah sup takdak..mak saya kata " hang kena tumbuk la rempah ratus tu"...nampaknya saya kena buat dari mula la...hahahaha...mak anak lima baru berangan-angan nak bermalas-malasan..tapi angan-anganku musnah..gara-gara rempah sup takdak...

Apa pun..sup ni sedap..mengikut kata nak-anak saya...depa mana pernah komplen tak sedap..nanti mak depa jadi tarzan pulak...





Ini resepinya...sediakan otot tangan masing-masing..sebab kita nak menumbuk rempah ratus ni..

Resepi Sup Daging

Bahan

- 300 g daging dihiris
- 1 sudu teh biji ketumbar*
- 1 sudu teh jintan manis*
- 1 sudu teh jintan putih*
- 1 sudu teh lada hitam*
- 2 biji buah pelaga*
- 2 kuntum bunga lawang*
- 2 kuntum bunga cengkih*
- 2 cm kulit kayu manis*
- 5 ulas bawang merah**
- 3 ulas bawang putih **
- 1 inci halia **
- 2 biji kentang dipotong empat
- 1 batang carrot dipotong ikut suka
- 1 tangkai batang celery dipotong kasar
- Air secukupnya
- garam secukup rasa
- minyak untuk menumis

Bahan tumis

- 3 ulas bawang merah dihiris
- 2 ulas bawang putih dihiris
-1/2 inci halia dihiris
- sedikit rempah empat sekawan ( kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga)

Bahan tabur

- Bawang goreng
- sedikit daun bawang dan daun sup dihiris

Cara.

  1. Tumbuk bahan bertanda * hingga lumat. Ketepikan
  2. Kisar bahan bertanda ** hingga lumat. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak, tumis bahan tumis hingga naik bau. Masukkan daging. Masak hingga daging kecut.
  4. Masukkan bahan kisar dan bahan tumbuk. Tambahkan air.
  5. Apabila daging mula empuk, masukkan kentang dan carrot. Perisakan dengan garam. Tambahkan celery.
  6. Tutup api apabila daging dan kentang empuk sepenuhnya. 
  7. Sedia untuk dihidangkan.
  8. Taburkan bawang goreng , daun bawang dan daun sup sebelum menghidang.  
 ***kalau nak pedas, tambahkan 2-3 cili padi yang telah diketuk ke dalam sup



Macam mana? 

Berketul-ketul tak otot tangan tu..maklumlah dok menumbuk rempah nak buat sup...

Nah saya belanja... gambar penolong saya kat dapur...si nombor lima...



Babai

Monday, 5 January 2015

Homemade Fishball Soup

Salam

Dalam peti ais...ada dua keping isi ikan tenggiri...hmmmm...nak buat apa ya?

Mak saya pernah buat fishball guna isi ikan haruan...makanan org dalam pantang...hmmm...apa kata saya buat fishball ikan tenggiri...bisik hati kecil saya...hahaha

So...apa lagi...call mak kat kampung lah...gosip sikit-sikit...sambil tanya resepi...mcm biasa...resepi ini campak-campak sahaja...takdak sukatan...tapi saya letak jugak sbg anggaran...

Jom...kita layan resepi ni...




Homemade Fishball Soup
Resepi Homemade Fishball Soup

Bahan fishball

- 2 keping isi ikan tenggiri
- 1 sudu kecil serbuk lada sulah
- 2 sudu kecil tepung jagung (tak letak pun takpa)
- garam secukup rasa

Cara
  1. Basuh ikan sehingga bersih. Asingkan isi dengan tulang. Buang kulitnya juga.
  2. Tumbuk isi ikan hingga lumat.
  3. Tambahkan lada sulah,garam, tepung jagung, gaul sebati.
  4. Ketepikan. 
Sekarang kita akan buat sup nya pulak.

Bahan Sup

- 5 ulas bawang merah 
- 3 ulas bawang putih 
- sedikit halia
- 1 batang carrot dihiris memanjang
- 3 pokok sawi pakchoy
- 1 mangkuk kecil cauliflower
- 1 biji cili merah dihiris
- 1 sudu teh sos tiram
- 1 sudu teh lada hitam ditumbuk kasar
-  garam secukup rasa
- sedikit minyak untuk menumis
- air secukupnya

Cara 
  1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia sampai lumat. Ketepikan
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk. Tumis bahan tumbuk tadi sehingga naik bau.
  3. Tambahkan air secukupnya. Tunggu hingga air mendidih.
  4. Kemudian, ambil isi ikan tadi, buatlah bebola dan masukkan ke dalam air yang sedang mendidih. Kalau isi ikan melekat kat tangan, celupkan tangan dalam  bekas berisi air. Jangan celup tangan dalam air mendidih pulak. Itu dah jadi cerita lain.
  5. Buat sehingga isi ikan habis.
  6. Apabila fishball tu dah nampak putih dan kenyal, masukkan carrot, cauliflower. Masak hingga carrot dan cauliflower tu lembut.
  7. Seterusnya tambahkan sos tiram, lada hitam dan garam secukup rasa.
  8. Last sekali, barulah dimasukkan sayur pakchoy. Kacau sekejap. Tutup api dan sedia untuk dimakan.


Jemput Makan...

Hmmmmm...berselera anak-anak saya makan...

Ini satu resepi yang sesuai kalau anak kita tak suka makan ikan...Cubalah!!!

Babai
~aimzf~