Friday, 30 October 2015

Apam Pisang Coklat Urai

As salam...

Dalam peti ais ada pisang awak yg dah ranum...sblm ni saya buat cekodok...lepas tu pikir2 balik bukan nak buat cekodok lagi kan...

Cerita pasal cekodok ni, teringat pulak si nombor tiga...baru2 ni saya bekalkan cekodok utk dia bawak pi sekolah agama...kat sekolah agama tu depa kena bawak bekal ataupun bayar yuran makan dan pihak sekolah akan bagi makan lah...saya pilih utk bawak bekal je sbb dah mmg duduk kat rumah kan tambah lagi mmg kena buat breakfast pun...jadi masa pi amik depa dari sekolah agama tu, si nombor tiga menangis...saya ingat kena marah dgn ustazah...bukan...dia nangis sbb semua kawan dia suka cekodok dan dia tak sempat pun nak makan...iya lah budak2 kan...mesti teringin nak merasa bila tengok kawan2 bawak bekal...lepas insiden tu...si nombor tiga selalu request nak bawak roti je...hahaha...bila nombor dua bercerita pulak...kalau hari dia bawak bekal maggi goreng...kawan2 nya mesti berebut2 nak rasa jugak...alahaiiii mcm2 kerenah anak2 kan...

Hari ni takmau buat cekodok, saya nak buat apam...lepas tu bubuh chocolate rice...mesti sedap...sbb pisang dan coklat kan...manyak ngammmm ho!



Apa lagi ni resepinya
Resepi Apam Pisang Coklat Urai
Bahan
- 6 biji pisang awak masak ranum
- 2 biji telur
- 1/2 cawan minyak jagung
- 1/2 cawan gula
- 1/2 sudu teh soda bikarbonat
- 1/2 sudu teh baking powder
- 1/2 sudu teh esen pisang
- 2 sudu besar chocolate rice
- secubit garam

Cara
  1. Panaskan kukusan. 
  2. Satukan semua bahan kecuali tepung dan chocolate rice.
  3. Blend sehingga sebati.
  4. Tuangkan ke dalam mangkuk adunan. Masukkan tepung. Kaup balikkan sehingga sebati. Kemudian tambahkan chocolate rice. Gaul sebati.
  5. Ambil sedikit adunan, isikan ke dalam acuan sehingga 3/4 penuh. Buat sehingga habis.
  6. Masukkan acuan ke dalam pengukus. Kukus 15 minit atau sehingga masak.
  7. Angkat dan biarkan sejuk sebentar.
  8. Sedia utk dinikmati


Saya buat versi paling senang... semuanya dimasukkan dlm blender je...nasib menjadi jugak...gebu dan lembut...sebelum ni saya guna pisang emas, gebu jugak tapi permukaan atas tu mcm lembab dan berkedut2...bila tanya kat mak saya...dia cakap kalau guna pisang emas mmg akan jadi mcm tu sbb pisang emas ni banyak air...betul kot sbb kali ni bila guna pisang awak...naik kembung elok je dan permukaan atasnya pun tak berkedut2 banyak sangat....cuma taklah mcm cucuk botox tu...hikssss...

Yang paling suka apam ni...si nombor tiga...tambah lagi ada chocolate rice...sedap bila tergigit kat bahagian coklat tu...dan apam ni pun tak manis sgt...sedang2 gitu...

Jadi apa yg ditunggu lagi...selamat mencuba!

Babai


No comments:

Post a comment