Friday 16 October 2015

Sotong Masak Kicap

As salam...

Hari ni hari kemas rumah...jadi utk lunch dgn dinner saya tapau nasik bungkus je...hahaha...lagipun saya pikir Boss Besar mesti akan dinner kat luar...sbb hari jumaat mmg selalu mcm tu...

Dalam pukul 8.00 saya call Boss Besar...nak bagitau yg saya tak masak tapi rupa2nya dia terlekat dlm jammed...keluar opis pukul 6...masih lagi dok dlm kereta...dgn saya pun dia takmau cakap...stress lah tu...owhhhh kesian pulak...jadi saya terus masuk dapur... keletang keletung masak utk Boss Besar...

Resepi paling senang...dlm satu jam...saya siap masak...yg lama tu nak tunggu sotong dgn ikan defrost...sbb dok keras kejung dlm freezer kan...


Okaylah...meh tengok resepi yg senang ni...
Resepi Sotong Masak Kicap
Bahan
- 10 ekor sotong kecil
- 1/2 labu bawang besar dihiris
- 1 hiris halia
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 1 biji cili merah dihiris
- 1 sudu makan kicap pekat
- 1 sudu makan sos ikan
- sedikit lada sulah
- garam secukup rasa
- sedikit serbuk kunyit
- minyak masak secukupnya

Cara

  1. Bersihkan sotong. Potong ikut suka.
  2. Gaulkan sotong dgn sedikit garam dan serbuk kunyit.
  3. Masukkan dlm kuali. Masak dgn api perlahan. Tunggu hingga air sotong kering.
  4. Tambahkan sedikit minyak. Goreng sekejap.
  5. Kemudian, masukkan bawang putih, bawang besar, halia dan cili hiris. Kacau rata.
  6. Seterusnya masukkan lada sulah,kicap dan sos ikan. Tambah garam jika perlu.
  7. Kacau sekejap dan tutup api.
  8. Siap!


Senangkan...kalau nak berkuah, buleh letak sedikit air asam...tapi masak mcm ni pun sedap...sotong tak boleh dimasak lama ya...nanti liat...

Jadi...masa Boss Besar sampai rumah tu...saya dah hidangkan sotong masak kicap, ikan rebus goreng, budu dan ulam petai...air pulak saya buat sirap limau...

Alhamdulillah...kenyang...baru dia buleh bercakap...hahaha...

Babai

No comments:

Post a Comment