Friday, 2 October 2015

Goreng Cempedak di Pagi Hari

As salam...

Masa balik kelate hari tu...MIL ada kirimkan 2 biji cempedak...pokok sendiri...dan dlm sehari dua ni...harum semerbak dapur dgn aroma buah cempedak...saya kira mmg dah sesuai lah utk digoreng...

Jadi awal pagi ni...masa Boss Besar dgn anak2 bersiap-siap...saya pulak berkuntau kat dapur...masa belah buah cempedak tu dah kagum...isinya tebal...kalernya sgt menyerlah...tapi saya tak snap gambar isi yg mentah sbb kalut nak goreng cempedak nanti tak sempat pulak rakyat jelata makan cempedak goreng ni...isi cempedak pun byk dalam sebiji buah tu...saya goreng sebijik dulu...lagi sebijik goreng esok pulak lah...nanti buleh berbahagi dgn jiran tetangga...



Okay...ini bancuhan tepung gorengnya...saya guna yg paling basic je...
Resepi Cempedak Goreng
Bahan
- 1 biji cempedak - ambil isinya
- 3 cawan tepung beras (saya guna brand aween, mmg pure tepung beras ni)
- 1 sudu besar kapur makan di cairkan dgn air
- 1 sudu kecil garam
- air secukupnya
- minyak utk menggoreng

Cara

  1. Satukan tepung beras, garam dan air kapur. Gaul sebati.
  2. Tambahkan air sedikit demi sedikit sehingga mendapat larutan yg likat. (tak pekat dan tak cair sgt ~ kalau celup jari tu,larutan tepung tu bersalut kat jari)
  3. Panaskan minyak. Celupkan isi cempedak ke dalam larutan tepung. Masukkan dlm minyak yg telah panas.
  4. Goreng hingga masak.
  5. Angkat dan ditoskan.
  6. Sedia utk dimakan.

Hmmm..sedap makan masa panas-panas...rangup tepung salutnya tu...tapi saya tak buleh makan byk sangat cempedak ni...takut angin satu badan...rugi...rugi...


Jadi bersempena hari jumaat ni...saya tapaukan cempedak goreng utk Boss Besar...bulehlah dikongsi makan dgn kengkawan opis...

Dan satgi...saya nak masuk dapur lagi...berkuntau utk masak lunch pulak...dah terbayang nak masak kari ayam je...satu lauk cukuplah...

Update @ 2/10/2015

Ini buah cempedak yg sebijik lagi tu...saya goreng utk minum petang...

cempedak !
Babai

No comments:

Post a comment