Showing posts with label jagung. Show all posts
Showing posts with label jagung. Show all posts

Wednesday, 6 January 2016

Kastard Jagung

As salam...

Hmmmm...nak tulih jugak blog ni walaupun hidup dah sibuk...kiranya bila tulih blog ni mcm buleh release stress lah...iya ka? Wakakaka...

Kastard jagung ni saya buat time cuti hari tu...asyik lupa nak masuk dlm blog...tadi...bila dok tgk gallery, ada gambar kastard jagung ni...apa lagi...meh masukkan dlm blog...hati kecil berkata2...chehhhhh...

Kastad jagung mmg feveret saya...hmmm..saya suka makan puding, agar2 dan kuih yg manis...berlawan dgn Boss Besar yg tak suka kuih manis...takpelah...ala2 melengkapi satu sama lain...u takmau makan...i makan sorang...



Takmau cerita panjang...okay...ni resepinya...
Resepi Kastard Jagung
Bahan
- 1 tin jagung ala krim
- 3/4 cawan gula
- 1 cawan tepung kastard
- 3 cawan santan
- 1/2 sudu teh garam

Cara
  1. Satukan semua bahan. Kacau hingga tepung larut.
  2. Masak diatas api sederhana sehingga likat dan berkilat. Adunan perlu sentiasa dikacau supaya masak sekata dan tidak hangit.y
  3. Tutup api apabila letupan-letupan kecil terbentuk.
  4. Pindahkan adunam ke dalam acuan yg sesuai. Ratakan dan kemudian hentakkan sedikit acuan supaya adunan rata dan padat.
  5. Sejukkan dan potong dgn pisau plastik utk potongan yang licin dan cantik.
Wahhh...sedapnya makan kastard jagung yg sejuk dan lemak2 ni...tambah sedap bila pi gigit jagung...

Lepas tuang kastard ni dlm acuan,  si nombor lima lah yg dok tolong perabih balance yg ada kat periuk tu...baguih2...tak membazir...

Saya pikir ini resepi yg mudah dan sedap...kalau ada tetamu mai rumah...bulehlah masak kastard jagung ni sbg dessert...

Okay lah ya...selamat mencuba!

Babai

Monday, 23 November 2015

Sup Jagung Manis

As salam...

Ini resepi yg ringkas...sedap bila dihirup...tapi MIL mcm terkejut je bila saya serve sup ni...hahaha...

Jadi saya pun cakap yg sup style ni member saya org cina yg ajar...bila dengar bukan style org kita...baru MIL tak komplen apa2....hikssss...

Sebenarnya, saya nak buat sup sayur dgn fishball je, lepas tu pikir2 balik bubuh jugak lah jagung manis yg ada tiga tongkol kecik tu...bila dah bubuh jagung...kita tukar je lah namanya kan...


Okay...jom tengok resepi yg mudah ni..
Resepi Sup Jagung Manis
Bahan
- 3 ulas bawang putih dicincang
- 10 biji fishball belah dua
- 1 batang carrot dihiris
- 1 mangkuk cauliflower
- 1 biji cili merah dihiris kasar
- 1/2 mangkuk brokoli
- 1/2 kiub pati ayam
- 3 tongkol jagung segar dipatah2 kan
- sedikit minyak utk menumis
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Cara
  1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan air, kiub pati ayam dan fishball. Masak hingga mendidih.
  3. Tambahkan jagung, carrot, brokoli, cauliflower dan cili merah. 
  4. Perisakan dgn garam.
  5. Renehkan sehingga jagung masak
  6. Tutup api. Sedia utk dinikmati.

Dalam periuk!

Senang kan...si kecik pun suka...dia mintak tambah jagung lagi bila yg dlm mangkuk dah abih...

Boss Besar pun suka jugak...mungkin bila ada jagung tu, rasa manis jagung tu tambahkan lagi flavour dan jugak aromanya...yayyyyy...saya suka...

Jadi apa lagi...jom hirup sup pulak hari ni...lalala....

Friday, 21 August 2015

Cucur Jagung Yang Sempoi

As salam...

Petang-petang ni...perut mesti mintak diisi...bukan nak makan yg berat2 pun...nak mengunyah aje...

Dalam peti ais...ada isi jagung...lebih kurang satu cawan...hmmm...kalau buat bubur...sikit je...nanti tak puas makan pulak...jadi kita buat cucur jagung je...cuma guna dua bahan utama...jagung dan tepung gandum...kalau letak byk aksesori aka sayur mayur pun...nanti anak2 tak makan...

Masa bancuh tu, guna air panas mendidih...bila dituang dlm tepung...tepung tu jadi masak...bila goreng nanti...cucur tu lembut di dalam tapi garing kat luar...sedapppp...teknik ni pun buleh diguna pakai bila buat cucur udang... 

Apa lagi...ini resepinya...
Resepi Cucur Jagung
Bahan
- 3/4 cawan isi jagung
- 2 cawan tepung gandum
- 2 cawan air mendidih
- 1 sudu teh garam halus
- 1 sudu teh gula
- 1/2 sudu teh baking powder
- sedikit serbuk kunyit (takmau letak pun takpa)
- minyak utk menggoreng

Cara

  1. Satukan jagung, tepung,garam,gula,serbuk kunyit dan baking powder. Gaul sebati.
  2. Tambahkan air panas, kacau dgn senduk hingga sebati. Rehatkan 10 minit supaya adunan mesra.
  3. Panaskan minyak, jemputkan sedikit adunan, masukkan ke dlm minyak. Goreng hingga masak.
  4. Buatlah sehingga habis.
  5. Angkat dan toskan.
  6. Sedia utk dihidangkan.
Amacam...senang kan! Cucur ni sedap dimakan panas2...kami anak beranak cicah dgn sos cili thai...dan bila sejuk pun,cucur ni masih lembut lagi...tak liat...

Hmmm...dah dapat idea utk makan petang tak? Apa lagi...cuba lah!

Babai

Tuesday, 14 July 2015

Bubur Jagung

As salam...

Hari ni...saya hepi...tgh packing baju nak balik kampung...boss besar keja lagi hari ni...tapi dia bagitau yg kami akan gerak balik ke kampung malam nih...

Macam biasa...tiap2 tahun...saya akan beraya kat rumah MIL...ntahlah...memang dulu dah setuju nak buat sistem giliran...tapi pi mai pi mai...tetap beraya kat kelate...dari anak sorang sampailah anak lima...cuma nak sedapkan hati...saya bagitau boss besar...walau macam mana pun...saya nak berbukak posa kat kampung saya...dan masa balik pun...kena lalu dan bermalam kat umah mak ayah saya...cuma benda yg paling saya missed...time tak tidoq malam sebab dok masak rendang dgn mak...masa tak kawin lagi...mesti saya dgn mak dok pulun buat rendang time malam raya...sambil dok rebus ketupat...hmmmm...sbb tu sampai la ni...saya tak reti balut ketupat...asyik jadi ketupat betina aje...makumlah tak dan nak menuntut ilmu kat mak...haipppp...

So hari ni saya gantung periuk...nak packing baju...nak kemas rumah sikit2...boss besar cakap...tak payah masak...beli je...tapi saya buat jugak bubur jagung ni..pencuci mulut kan...

Resepi Bubur Jagung
Bahan
- 4 tongkol jagung- ambil isinya
- 1 kotak kecil santan
- 1/2 tin susu cair
- 1/2 cawan gula
- 1/2 sudu teh garam
- 2 cawan air
- 2 sudu makan biji sagu

Cara
  1. Masukkan isi jagung, sagu dan air dalam periuk.
  2. Rebus hingga jagung lembut dan sagu jernih.
  3. Tambahkan gula dan garam. Bila gula larut, masukkan santan dan susu cair. Kacau sebati. Kalau pekat, tambah sedikit lagi air.
  4. Masak atas api sambil dikacau.
  5. Tutup api apabila kuahnya mula mendidih.
  6. Siap!

Ini resepi sempoi...selalunya...saya rebus dulu sagu, basuh dan toskan utk buang kanji...tapi kali ni...malas...masukkan semua sekali dlm periuk...hasilnya kuah bubur ni jadi pekat sikit...kenalah tambah air lagi...walau macam mana pun...anak2 suka...

Okaylah...hati2 bawak kereta ya!

Babai

Friday, 29 May 2015

Cucur Jagung

As salam...

Hmmmm...saya dah settle kemas bilik bawah...sekarang nak kemas bilik iron pulak...kat situ...lagi byk khazanah...rasanya jenuh jugak nak memunggah ni....ehhhh...relax dulu lah...rehat sat...

Hari ni...buat cucur jagung...yg ni resepi paling sempoi...sbb guna tiga bhn utama je..lepas tu...tambah garam dgn gula...saya buat cucur ni manis sbb anak-anak suka...kebetulan udang...ikan bilis pun takdak stok...jadi konsep cucur ni...apa yg ada je...

Meh...tengok resepinya...

Resepi Cucur Jagung
Bahan
- 1 tongkol jagung diambil isinya
- 2 cawan tepung gandum
- 1 labu bawang besar dihiris
- 1 cawan air
- 1/2 sudu teh gula
- garam secukup rasa
- minyak utk menggoreng

Cara
  1. Satukan tepung, jagung,bawang besar dan air. Gaul sebati.
  2. Tambah garam dan gula. Gaul lagi hingga mesra.
  3. Panaskan minyak. Jemput sedikit adunan dgn hujung jari dan masukkan kedalam minyak. Goreng hingga masak iaitu warna bertukar kepada perang keemasan.
  4. Angkat dan toskan atas tisu dapur.
  5. Sedia utk dihidangkan dgn sos cili.
Betulkan....senang resepinya...kalau nak letak kucai, hirisan cili, udang pun boleh...guna bahan asas yg sama mcm kat atas...lepas tu letak lah apa2 yg kita suka...

Cucur ni sedap mkn masa panas-panas sebab garing kat luarnya...kalau nak cucur yg lembut...masukkan telur dlm adunan....semuanya terpulang pada citarasa masing-masing...

Si nombor lima yg paling suka makan cucur ni...tak pedas...lepas tu ada pulak jagung...

Okaylah...apa lagi...jom memasak!

Babai

Saturday, 11 April 2015

Bertih Jagung aka Popcorn

As salam...

Si nombor tiga selalu beli popcorn kat kantin sekolah...bila balik...beria-ria dia bercerita...popcorn tu sedaplah...rasa manislah...murah je mak...rm1...haishh.
tak kenyang lah makan popcorn je nak oiiii...

Dan satu hari...dia beli bawak balik utk adik-adik dia...si nombor empat dgn si nombor lima...hmmm...

Maknya juga tumpang merasa lah...
popcorn glemer kesukaan kakak ni...tapi
hahaha...kesiannya...popcorn tu lemau lah...dah masuk angin...macam mana lah kantin boleh jual...sampai hati...budak-budak kecik mana depa tau...makan je...

Ehhh...cerita pasal kantin sekolah tu pun...panas hati jugak...baru-baru ni...
depa jual nasik minyak yg dah basi...ehh...
macam mana buleh tau...sebab anak member...bila dia nak makan...nasik tu dah berbau...bagitau cikgu...bila pi check kat kantin...memang dijual dan cikgu tu pun bagitau rupa-rupanya itu nasik utk cikgu...balance yg semalam punya yg tak abis...yg geram sebab ada budak yg taktau...lapar...makan jugak...tapi benda ni dah sampai kat PIBG...dan dua tiga hari ni pun...geng mak-mak duduk rumah...dok pi spotcheck...saya?...ohhh tak...anak kecik...satgi spotcheck ke mana...anak ke mana...saya bagi moral support je...
hihihi...

Ohhhh...dah melalut pulak...hmmm...jom tengok resepi popcorn ni...

Resepi Bertih Jagung

Bahan
- 1/2 cawan biji jagung kering
- 1/4 cawan minyak jagung
- kuali dgn tudung kuali

Cara

  1. Panaskan minyak. Pastikan minyak betul-betul panas sebelum dimasukkan biji jagung. Untuk tau minyak dah panas,masukkan dulu satu butir biji jagung, bila biji jagung tu kembang, minyak dah panas. 
  2. Seterusnya, masukkan kesemua biji jagung. Kacau sebentar dan tutup.
  3. Kemudian, akan dengar bunyi meletup-letup. Ketika ini, kecilkan api. 
  4. Tutup api apabila tiada lagi bunyi 'pop'.
  5. Pindahkan popcorn ke dalam bekas yg sesuai.
Sekarang,kita sediakan gula karamelnya pula.

Bahan
- 1 cawan gula pasir
-  85g butter
- 1 sudu teh esen vanilla

Cara
  1. Masukkan butter dan gula ke dalam kuali.
  2. Dengan api kecil, masak sehingga gula larut. Tambahkan esen vanilla dan kacau sebati. ***jgn biar sampai gula bertukar warna perang coklat...nanti pahit***
  3. Masukkan popcorn yg telah disediakan tadi. Gaul sehingga semua popcorn telah bersalut dgn gula.
  4. Pindahkan ke dalam tray. Tunggu sehingga sejuk sebelum dipecah-pecah kepada bahagian yg lebih kecil 
  5. Simpan dlm bekas kedap udara dan siap utk dihidangkan.

Bila dah siap...orang yg paling hepi...si nombor tiga...dia cakap lebih sedap dari kantin...iyolah nak ..mak kan masak dgn penuh kasih sayang...mesti sedap...

Hmmm...kos pun tak mahal...1/2 cawan jagung pun boleh dpt banyak...puas lah depa dok mengadap popcorn tu sambil dok tgk tv...

Selamat mencuba!

Babai

Friday, 6 February 2015

Puding Jagung Lapis Sagu

Salam....

Saya suka makan puding dan agar-agar...sedapnya bila dapat makan puding sejuk-sejuk...sooorrrrrgaaaa....




Dalam peti ais ada lagi balance jagung dalam tin, balance yang buat apam balik hari tu...pasal apam balik ni...boleh baca  DI SINI...

Sementelahan...wahhhh bahasa...agar-agar pun ada, susu cair pun ada...apa lagi...jom kita buat puding pulak...





Resepi Puding Jagung Lapis Sagu

Bahan
- 1/2 paket agar-agar tali( saya guna cap burung layang-layang)
- 500 ml air
- 400 ml susu cair
- 1/4 cawan gula
- sedikit garam
- 3 sudu makan sagu direbus, bilas dan ditoskan
- sedikit garam
- sedikit pewarna hijau


Cara

  1. Masukkan agar-agar dan air ke dalam periuk. Masak sehingga agar-agar larut. 
  2. Tambahkan gula dan sedikit garam. Kacau sebati.
  3. Kemudian, campurkan susu cair. Kacau hingga mendidih. 
  4. Asingkan 500 ml daripada adunan tersebut ke dalam periuk kecil. Tambahkan sagu dan pewarna hijau ke dalamnya. Kacau sebati.
  5. Manakala, tambahkan jagung ke dalam baki adunan tadi. Kacau sebati.
  6. Dalam loyang 8", tuangkan 250 ml lapisan hijau ke dalamnya. Apabila beku, lorekkan sedikit dengan lidi/garfu. Masukkan bahagian jagung pula. 
  7. Apabila bahagian jagung beku, lorekkan dengan ldi/garfu sebelum dituangkan baki bahagian hijau. Masukkan loyang ke dalam peti sejuk.
  8. Apabila telah beku, bolehlah dihidangkan.

Hmmm...dah siap...saya suka puding yang tak berapa manis, jika anda suka manis, bolehlah ditambahkan lagi gula...ikut citarasa masing-masing.

Babai