Friday, 9 October 2015

Ayam Sambal Pedas

As salam...

Awal2 pagi saya dah mulakan misi lipat kain tiga bakul...itu hasil longgokan kain utk tiga hari...heran kan...rakyat rumah ni campur mak pak...tujuh orang saja...tapi kain baju yg dipakai...taktaulah...banyak betul...hari2 saya akan basuh kain dua kali...kadang2 terbabas jugak sampai tiga kali...menangis mesin basuh tu....hahaha...kalau buleh cakap...dah lama mesin basuh tu resign...

Owhhh pi cerita pasal kain baju pulak...biasalah kan nak cerita apa lagi...

Hmmm apa lauk utk juadah hari ni? Saya buat ayam sambal pedas...bahan yg diguna tak banyak...selalu kita buat sambal ikan bilis lah...sambal tumis udang lah...hari ni guna bahan yg sama cuma tukar kpd ayam pulak...dan masa masak tu sambil merasa saya adjust dan tambah sedikit santan...apakah hasilnya...sedap...rasa pedas2, manis2 masam gitu...


Okaylah...meh tengok resepinya
Resepi Sambal Pedas Ayam
Bahan
- 1/2 ekor ayam
- 20 biji cili kering -rebus hingga lembut*
- 5 ulas bawang putih*
- 10 biji bawang merah*
- 1/2 inci belacan*
- 1/4 cawan santan pekat
- 1/4 keping gula nise
- sedikit air asam jawa 
- garam secukup rasa
- minyak masak secukupnya
- garam kunyit utk dilumur pada ayam

Cara

  1. Ayam dibasuh bersih. Lumurkan garam kunyit.
  2. Kisar semua bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak dan goreng 3/4 masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Kurangkan minyak menggoreng ayam kepada satu senduk sahaja dan tumis bahan kisar hingga garing. Kacau selalu supaya tak hangit.
  5. Masukkan santan, air asam jawa dan gula nise. Kacau sebati.
  6. Kemudian masukkan ayam, kacau dan perisakan dgn garam.
  7. Perlahankan api dan terus masak sehingga kuahnya pekat dan melekat pada ayam.
  8. Tutup api apabila ayam telah masak sempurna.

Masa dok tengah masak ni...adjust lah rasanya ikut citarasa masing2 ya...saya lebihkan gula sbb nak dpt warna yg berkilat...dan air asam jawa pun kena pandai2 adjust...kalau dah terlebih masam tu...saya rasa elok ditambahkan air lagi dan letak daun kesum.... tinggggg...terus jadi asam pedas ayam..hahaha...

Bila makan...terus teringat kat sambal ayam yg selalu makan dgn nasik lemak...owhhhh..rupa2 nya mcm ni cara masak ayam tu...

Ini resepi yg basic...rasanya kalau nak tambah serai, daun kunyit dan bahan lain pun buleh...

Apapun...tak rugi utk mencuba...

Babai

No comments:

Post a comment