Sunday 11 October 2015

Congo Bar

As salam...

Hari ni pun tak ke mana2...cuma keluar sat pi mydin beli barang dapur...saya malas nak ikut tapi Boss Besar ajak jugak...owhhhh...anak2 saya si nombor empat dan si nombor lima macam baru keluar dari hutan...punya excited dpt pi mydin...rasanya kat mydin tu...suara saya yg pitching paling tinggi...haishhhh...depa dok berlari sana sini...maklumlah dah berapa minggu dok terperap dlm rumah je sebab jerebu kan...dpt pi kedai pun depa dah sgt gembira...

Alang2 pi beli barang kan...saya beli jugak almond flakes...sbb mmg plan nak buat congo bars...pernah makan sekali masa kat tempat keja dulu..jadi kali ni nak cuba buat pulak...cuma saya lupa nak beli chocolate chips..tapi sbb dah berhajat nak buat kan...saya letak je chocolate rice...boleh lah kan...


Meh tengok resepinya
Resepi Congo Bars
Bahan
- 315g tepung gandum*
- 2 1/2 sudu teh baking powder*
- 1/2 sudu teh garam*
- 3 biji telur
- 150g butter
- 200g gula perang
- 1 cawan chocolate rice
- 1 sudu teh esen vanilla
- sedikit almond flakes utk ditabur

Cara
  1. Ayak semua bahan bertanda *. Ketepikan.
  2. Pukul butter dan gula sehingga kembang.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul sebati. Tambahkan esen vanilla
  4. Kemudian masukkan tepung, kaup balikkan hingga sebati.
  5. Tambahkan chocolate rice. Gaul rata.
  6. Alaskan loyang dengan kertas minyak. Ratakan adunan ke dalamnya. Taburkan almond flakes.
  7. Masukkan loyang ke dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu.
  8. Bakar pada suhu 170C selama 30 minit atau sehingga masak.
  9. Keluarkan dari oven dan sejukkan sebelum dipotong.

Ini lah resepi paling senang nak buat...hahaha...cuma masa dah campur tepung tu...saya cuak jugak...sebab adunan tu keras macam nak buat biskut chocolate chips tu...lepas tu baru teringat...ini bukan kek lah...sbb dok budget tekstur adunan mesti macam kek pulak...

Apa pun...congo bars ni sedap kalau sapa yg suka makan manis...mcm Boss Besar dia tak suka sbb katanya manis...owhhh...itupun saya dan reduced gula jadi 200g...resepi asal guna 310g gula...mak aiiii...tak terbayang tahap manis tu kan...dan saya rasa yg bagi jadi lagi manis tu chocolate rice lah...maybe kalau guna chocolate chips kurang manisnya...tapi rasanya mat salleh mmg makan manis kot sbb kalau tgk resepi buttercream pun byk gula aising yg depa pakai...

Satu loyang dpt banyak...lepas saya potong...masukkan dlm bekas dan saya letak dlm freezer...kalau nak makan...amik sikit...masuk microwave dan ngapppp...

Okaylah...selamat mencuba ya!

Babai

No comments:

Post a Comment