Monday, 12 October 2015

Nasi Goreng Rumah Spongebob

As salam...

Masa amik anak balik sekolah kebangsaan...si nombor dua tanya apa menu utk dinner?

Saya jawab nasi goreng rumah spongebob...terus dia cakap...owhhhh nasi goreng nenas ya? Betul...hahaha...pandai dia teka...

Dekat rumah ada sebiji nenas yg dah masak...saya beli sbb plan nak buat nasik dagang dan nenas tu utk buat jelatah...tapi biasalah..kita hanya merancang kan...saya dah rebus ikan, rendam beras nasi dagang tapi sbb si nombor lima asyik cranky je...saya cancel nasik dagang...ikan rebus tu saya goreng...beras saya toskan, jemur bagi kering, simpan dlm freezer dan nenas tu masuk dlm nasik goreng je...

Tapi walaupun buat nasik goreng...anak2 saya makan berselera jugak...lapaq kot...seharian kat sekolah kan...


Okaylah..ini resepinya
Resepi Nasi Goreng Nenas
Bahan
- 7 cawan nasi sejuk
- 3 biji telur dikocok
- 1 mangkuk isi ayam
- 10 ekor udang
- 3 sudu makan sos tiram
- 2 sudu makan sos ikan
- 1 sudu teh lada sulah
- 1/2 biji nenas manis potong kecil
- 1 biji carrot dihiris
- 1 biji cili merah dihiris
- 3 ulas bawang putih dicincang
- 1 labu bawang besar dihiris
- garam secukup rasa
- minyak utk menumis

Cara
  1. Panaskan minyak,tumis bawang putih hingga naik bau, masukkan isi ayam dan bawang besar. Goreng sehingga ayam masak.
  2. Masukkan udang dan carrot. Goreng sehingga udang bertukar warna.
  3. Tolak bahan-bahan itu ke tepi kuali dan masukkan telur. Biar telur beku sedikit sebelum dikacau hancur.
  4. Kemudian, tambahkan sos tiram, sos ikan,lada sulah,nenas dan cili merah. Kacau sebati.
  5. Perisakan dgn garam. Akhir sekali masukkan nasi. Gaul sehingga nasi bergaul mesra dgn rencahnya.
  6. Kacau lebih kurang tiga minit lagi dan siap!
sekuali nasik goreng!
Resepi yg mudah tapi rasanya sedap...si nombor dua suka sbb ada udang... feveret dia tu...hari ni kita tak diet sbb makan nasik...hmmmm...saya bagitau si nombor dua esok kita makan mee aje utk dinner...terus kelat muka dia...

Apapun tak rugi utk cuba resepi ni...saya suka sbb ada nenas dan nenas tu pulak bila gigit...terasa manis dan juicynya...dan kalau nak pedas...masukkan je cili padi...

Jadi apa lagi...selamat mencuba!

Babai


No comments:

Post a comment