Wednesday, 7 October 2015

Laksa Mak Saya

As salam...

Laksa ni antara menu yg saya suka...tapi biasalah...rakyat jelata lebih suka makan nasik...jadi takdak geng hantu laksa lah dlm rumah ni...

Tapi hari ni...saya masak laksa...utk rakyat jelata saya masak nasik goreng...sekali sekala ikut selera sendiri kan...asyik dok ikut depa je...hari ni hangpa pulak kena ikut mak...lalala

Saya buat tak banyak...cukup utk sebungkus laksa je...satgi saya nak berbahagi dgn jiran jugak ..maklumlah sebungkus pun dpt banyak jugak...

Rasanya ada mcm2 version kuah laksa ni...ada org letak serai...ada jugak saya tgk yg tumis dulu cabai tu...tapi bagi saya...kalau ikan yg kita guna tu segar...automatik kuah pun akan sedap...

Resepi kuah laksa ni belajaq dari mak saya, cuma kali ni saya tak bubuh bunga kantan...takdak dlm stok dan saya malas nak pi beli...dan mak saya letak sikit udang dlm kuah ni..mak kata utk maniskan kuah...saya ikut je...


Apa lagi...meh tengok resepi laksa mak saya ni...
Resepi Laksa Mak Saya
Bahan
Untuk laksa
- 1 bungkus laksa- rendam hingga kembang dan direbus hingga lembut.

Untuk kuah
- 15 ekor ikan sardin/selayang dibersihkan.
- 20 biji cili kering*
- 5 ulas bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1 inci belacan*
- 5 ekor udang dikopek kulitnya
- 3-4 keping asam keping
- 1 mangkuk daun kesum
- 2 batang bunga kantan dibelah dua
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Aksesori atas laksa
- hirisan timun, telur rebus,cili hiris, limau nipis, bawang besar

Cara
  1. Masukkan ikan ke dalam periuk. Tambahkan air sehingga ikan tenggelam. Masukkan 1 sudu besar garam dan asam keping. Rebus hingga ikan masak. Sejukkan sebentar.
  2. Asingkan isi dan tulang. Air rebusan jangan dibuang ya. 
  3. Ambil isi ikan dan dikisar bersama air rebusan hingga hancur. Ketepikan.
  4. Kisar bahan bertanda * dengan sedikit air hingga halus. Masukkan ke dalam periuk. Masak sebentar sebelum dimasukkan isi ikan tadi.
  5. Tambahkan daun kesum dan bunga kantan dan air mengikut kepekatan kuah yg dikehendaki.. Masukkan asam keping (guna yg kita guna time rebus ikan tadi) dan juga garam secukup rasa.
  6. Masak hingga mendidih. Jika kurang masam, tambahkan lagi asam keping.
  7. Kuah ni sedap bila seimbang rasa masin,masam dan manis ikannya.
  8. Tutup api dan sedia utk dimakan.

Laksa dan aksesorinya
Hmmmm...apa lagi...bubuh laksa dlm mangkuk...letak aksesori dan curahkan kuah...dan makan...

Dan tambah lagi sedap kalau kuah tu biarkan semalaman...lagi terangkat sbb isi ikan tu dah beramah mesra dgn kuahnya...

Kali ni saya mmg kisar halus isi ikan, macam Boss Besar dia suka kalau ada ketul2 isi ikan...tapi laksa ni pun dia makan bertambah...ambik hati lah tu...hahaha...

Alhamdulillah...kenyang!

Babai



No comments:

Post a comment