Sunday, 4 October 2015

Rendang Udang Berkuah

As salam...

Teruk jerebu hari ni...pagi tadi masa nak pi market...kelabu je...lepas tu tgk ipu dah 297...owhhhh...tingginya...



Jerebu tak jerebu...misi pi market kena diteruskan jugak...saya dgn Boss Besar keluar awal...7.30 dah ada dlm kereta...si nombor lima pun masa angkat tu tidoq lagi...pasaipa keluaq awal...sbb Boss Besar nak pi main golf tengahari satgi...ehhhh...jerebu pun main golf jugak ka? Mcm tak logik kan...hmmm...nak kena pi spy ka? Dia kata sempena farewell mamat french opis dia...okaylah...saya percaya...hahaha...

Dan hari ni...utk lunch saya masak udang ala2 rendang...masa dok clearkan peti ais sbb nak sumbat stok baru...ada jumpak cili hijau...lengkuas yg dah kering...dan jugak sehelai daun kunyit...sbb rendang ialah feveret saya...merendang  hijau lah kita...tapi nak cuba guna udang pulak...walaupun ada je beli ayam tadi...



Ini resepinya
Resepi Rendang Udang Berkuah
Bahan
- 15 ekor udang besar
- 3 ulas bawang putih*
- 10 biji bawang merah*
- 1/2 inci halia*
- 1/2 inci lengkuas*
- 1/2 inci halia*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 10 biji cili padi*
- 6 biji cili hijau*
- 3 batang serai*
- 1 biji kelapa parut ambil santannya
- 3 helai daun limau purut
- 2 sudu makan kerisik
- 1 helai daun kunyit dihiris
- 1/4 keping gula nise
- 1 keping asam keping
- garam secukup rasa
- sedikit minyak untuk menumis

Cara

  1. Buang janggut dan kaki udang. Basuh bersih dan ditoskan.
  2. Kisar semua bahan bertanda * hingga halus.
  3. Panaskan sedikit minyak. Goreng udang sekejap, sekadar bertukar warna. Angkat dan ketepikan.
  4. Menggunakan minyak yg sama, masukkan bahan kisar, asam keping, santan,kerisik,gula nise dan daun limau purut. Masak hingga pecah minyak dan kuahnya pekat.
  5. Masukkan udang, perisakan dgn garam. Gaul sebati.
  6. Akhir sekali, masukkan daun kunyit. Kacau rata. Masak sehingga ekor udang bertemu kepala. Jgn masak lama sangat bila sudah masukkan udang sbb udang akan jadi liat.
  7. Tutup api. Sedia utk dimakan.


Saya masak berkuah...maklumlah rakyat jelata ramai...kalau sapa suka rendang kering, masak kuah sampai kering baru dimasukkan udang...

Bila saya perati lauk ni...mcm masak lemak pun ada cuma ada tambah kerisik je...tak kisahlah kan...janji sedap...

Setakat feedback anak2...depa suka cuma ada komplen sbb pedas..dan mestilah mak depa ni percaya bab sedap tu..maklumlah kanak2 kan jujur...hikssss...

Jadi...apa lagi...selamat memasak!

Babai


No comments:

Post a comment