Showing posts with label pencuci mulut. Show all posts
Showing posts with label pencuci mulut. Show all posts

Monday, 6 June 2016

Salam Ramadhan...

As salam...

Pukul 9.30 pagi si nombor satu mai tanya saya pukul berapa nak bukak posa...lepas tu si nombor dua pulak bagitau dia dahaga...adoyaiiiii...anak-anak...belum pun pukul 10 pagi lagi...bertabahlah ya!

Lepas tu dlm group watsap famili Boss Besar, depa hantar gambar pakat dok bakaq kaki lembu...nak buat singgang kaki utk berbuka lah tu, Boss Besar pulak reply suruh mai hantaq ke shah alam...hmmmm...jadi sebagai bini yg memahami...gigihlah saya pi pasar malam pukul 4.30ptg sbb nak beli tulang rusuk, takpa...depa masak singgang kaki, saya buat singgang tulang rusuk...kehkehkeh...tapi tak sempat pun nak amik gambaq...sbb saya dok kelam kabut sorang2 kat dapuq...kiranya bila siap hidang tu...ada beberapa minit je lagi nak bukak posa...tapi alhamdulillah...masa berbukak posa tadi...Boss Besar dan anak-anak makan bertambah...

Takpalah...gambar singgang tulang takdak,meh saya bagi gambaq sagu gula melaka dan resepinya...


Resepi Sagu Gula Melaka
Bahan
- 2 1/2 cawan sagu putih
- 5-7 cawan air
- 2 ketul kecil gula melaka*
- 1 sudu makan gula pasir*
- 2 sudu makan gula merah*
- 1/2 cawan air*
- 1 helai daun pandan disimpul*
- secubit garam*
- susu cair secukupnya
- pewarna kesukaan

Cara

  1. Satukan semua bahan bertanda*. Masak hingga kesemua gula larut dan kuah pekat. Angkat dan tapis. Ketepikan.
  2. Rebus sagu bersama air sehingga jernih.(jika air kering dan sagu belum jernih, tambahkan lagi air).Angkat. Bilas dengan air utk membuang kanjinya. Toskan.
  3. Letakkan beberapa titik pewarna pada sagu. Kacau sebati.
  4. Dalam bekas yang sesuai, masukkan air gula merah diikuti dengan sagu. Kemudian tuangkan susu cair secukupnya. 
  5. Sejukkan dalam peti ais sebelum dihidangkan.
Senangkan...bahan yg diguna pun senang nak dapat dan mmg selalu ada kat dapoq ni...si nombor lima suka betul dengan sagu ni...

Apa lagi...jom buat sagu gula melaka!

Babai

Wednesday, 6 January 2016

Kastard Jagung

As salam...

Hmmmm...nak tulih jugak blog ni walaupun hidup dah sibuk...kiranya bila tulih blog ni mcm buleh release stress lah...iya ka? Wakakaka...

Kastard jagung ni saya buat time cuti hari tu...asyik lupa nak masuk dlm blog...tadi...bila dok tgk gallery, ada gambar kastard jagung ni...apa lagi...meh masukkan dlm blog...hati kecil berkata2...chehhhhh...

Kastad jagung mmg feveret saya...hmmm..saya suka makan puding, agar2 dan kuih yg manis...berlawan dgn Boss Besar yg tak suka kuih manis...takpelah...ala2 melengkapi satu sama lain...u takmau makan...i makan sorang...



Takmau cerita panjang...okay...ni resepinya...
Resepi Kastard Jagung
Bahan
- 1 tin jagung ala krim
- 3/4 cawan gula
- 1 cawan tepung kastard
- 3 cawan santan
- 1/2 sudu teh garam

Cara
  1. Satukan semua bahan. Kacau hingga tepung larut.
  2. Masak diatas api sederhana sehingga likat dan berkilat. Adunan perlu sentiasa dikacau supaya masak sekata dan tidak hangit.y
  3. Tutup api apabila letupan-letupan kecil terbentuk.
  4. Pindahkan adunam ke dalam acuan yg sesuai. Ratakan dan kemudian hentakkan sedikit acuan supaya adunan rata dan padat.
  5. Sejukkan dan potong dgn pisau plastik utk potongan yang licin dan cantik.
Wahhh...sedapnya makan kastard jagung yg sejuk dan lemak2 ni...tambah sedap bila pi gigit jagung...

Lepas tuang kastard ni dlm acuan,  si nombor lima lah yg dok tolong perabih balance yg ada kat periuk tu...baguih2...tak membazir...

Saya pikir ini resepi yg mudah dan sedap...kalau ada tetamu mai rumah...bulehlah masak kastard jagung ni sbg dessert...

Okay lah ya...selamat mencuba!

Babai

Tuesday, 14 July 2015

Bubur Jagung

As salam...

Hari ni...saya hepi...tgh packing baju nak balik kampung...boss besar keja lagi hari ni...tapi dia bagitau yg kami akan gerak balik ke kampung malam nih...

Macam biasa...tiap2 tahun...saya akan beraya kat rumah MIL...ntahlah...memang dulu dah setuju nak buat sistem giliran...tapi pi mai pi mai...tetap beraya kat kelate...dari anak sorang sampailah anak lima...cuma nak sedapkan hati...saya bagitau boss besar...walau macam mana pun...saya nak berbukak posa kat kampung saya...dan masa balik pun...kena lalu dan bermalam kat umah mak ayah saya...cuma benda yg paling saya missed...time tak tidoq malam sebab dok masak rendang dgn mak...masa tak kawin lagi...mesti saya dgn mak dok pulun buat rendang time malam raya...sambil dok rebus ketupat...hmmmm...sbb tu sampai la ni...saya tak reti balut ketupat...asyik jadi ketupat betina aje...makumlah tak dan nak menuntut ilmu kat mak...haipppp...

So hari ni saya gantung periuk...nak packing baju...nak kemas rumah sikit2...boss besar cakap...tak payah masak...beli je...tapi saya buat jugak bubur jagung ni..pencuci mulut kan...

Resepi Bubur Jagung
Bahan
- 4 tongkol jagung- ambil isinya
- 1 kotak kecil santan
- 1/2 tin susu cair
- 1/2 cawan gula
- 1/2 sudu teh garam
- 2 cawan air
- 2 sudu makan biji sagu

Cara
  1. Masukkan isi jagung, sagu dan air dalam periuk.
  2. Rebus hingga jagung lembut dan sagu jernih.
  3. Tambahkan gula dan garam. Bila gula larut, masukkan santan dan susu cair. Kacau sebati. Kalau pekat, tambah sedikit lagi air.
  4. Masak atas api sambil dikacau.
  5. Tutup api apabila kuahnya mula mendidih.
  6. Siap!

Ini resepi sempoi...selalunya...saya rebus dulu sagu, basuh dan toskan utk buang kanji...tapi kali ni...malas...masukkan semua sekali dlm periuk...hasilnya kuah bubur ni jadi pekat sikit...kenalah tambah air lagi...walau macam mana pun...anak2 suka...

Okaylah...hati2 bawak kereta ya!

Babai

Monday, 13 July 2015

Puding Roti

As salam...



Hari ni utk pencuci mulut...saya buat puding roti je...sebab ada roti lebih...maklumlah bulan posa...yg nak jadi tukang perabih roti pun...cuma si nombor empat dgn si nombor lima je...

Acuan ni dah lama saaaaaangat saya beli...tapi saya tinggal kat kampung...lepas tu mak saya bagi balik bila saya tak kerja nih...maklumlah saya dah ada masa sikit nak memasak nih...mak saya pun jarang guna

Kat tengah2 tu...saya letak chia seed...tapi nampaknya bila dah siap...anak2 saya takut nak makan...lain kali saya ingat tak payah letak apa2 lah...biaq plain aje...

Kaler tu terpulang lah...nak kaler apa...sebab saya guna acuan sunflower...saya letak kaler oren...

Meh...ini resepinya...
Resepi Puding Roti
Bahan
- 1 peket serbuk agar-agar nona (8g)
- 800 ml air
- 1 tin susu cair
- 1/2 cawan susu pekat
- 1/2 cawan gula (blh tambah /kurang ikut citarasa)
- 4 keping roti gardenia
- 1 sudu teh butter
- 1 sudu teh esen vanilla
- pewarna kesukaan

Cara
  1. Satukan susu cair,susu pekat dan roti. Blender hingga halus. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan serbuk agar-agar, air dan gula. Masak hingga gula larut.
  3. Tambahkan campuran susu tadidan esen vanilla. Dengan api perlahan,masak hingga mendidih. Rasakan manis ikut kesukaan. Jika perlu tambahkan lagi gula.
  4. Akhir sekali, masukkan butter. Kacau rata.
  5. Letakkan pewarna kesukaan dan masukkan ke dalam acuan.
  6. Biarkan pada suhu bilik sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk.
Sedap puding roti nih...lemak manis gitu...bila makan masa sejuk2...lagi best...

Apa lagi...bolehlah mencuba!

Babai

Tuesday, 23 June 2015

Sagu Timun Betik

As salam...

Dalam peti sejuk...ada sebijik timun betik...saya beli kat pasar tani 2 minggu lepas...

Hmmm...saya mula2 tau pasal timun betik ni dari member saya...dia bagitau timun betik ni sedap dimakan dgn kuah santan dan gula melaka...sebab timun betik ni rasanya tawar...jadi bila kita partner kan dgn dua bhn tu...ngam ho!

Tapi itulah..boss besar dan anak2...depa makan nasik je...kuih...pencuci mulut...depa kurengggg sikit...serba salah nak masak...iyolah...tukang perabihnya saya... hahaha (ehhhh...patutlah saya ni semakin booolat*tengok lemak berlipat*)


Mukadimah panjang pulak..mai lah tengok resepinya...mana tau kot kot terbeli timun betik ni...boleh lah try resepi ni...

Resepi Sagu Timun Betik
Bahan
- 1/2 cawan sagu
- 1 biji timun betik
- 1/2 cawan santan
- 1 cawan susu cair
- 1 cawan air
- 1 keping gula nise + 1/2 cawan air
- secubit garam

Cara
  1. Kupas kulit timun betik, buang biji dan dipotong kiub. Ketepikan
  2. Masukkan sagu ke dalam periuk, tambah air secukupnya. Rebus hingga jernih. Angkat dan ditoskan. Bilas dgn air untuk buang kanji. Ketepikan.
  3. Masak gula nise dgn air hingga gula nise larut. 
  4. Satukan santan,susu cair, air dan secubit garam. Masak sekejap sahaja (sekali mendidih).
  5. Cara menghidang. Masukkan sagu ke dalam bekas. Taburkan kiub timun betik. Curahkan kuah santan dan juga sedikit air gula merah. Simpan sekejap dlm peti sejuk sebelum dinikmati. Kalau takmau simpan dlm peti sejuk, letakkan ketulan ais ke dalamnya.

Resepi ni ala2 sagu gula melaka, cuma versi tambah timun betik...rasanya mmg sedap...rangup buah, sagu yg lembut...bergabung dgn lemak santan dan manis gula...ishhh...sedap lah...tambah lagi...bila makan sejuk-sejuk...

Hmmm...cubalah!

Babai

Monday, 22 June 2015

Puding Lapis Milo Oreo

As salam...



Jom buat puding...dah lama rasanya tak buat puding ni...sementara stok milo dgn oreo ada...kita buat puding oreo je...

Resepinya senang je...saya buat puding ni awal...biar nanti masa bukak posa...sejuk sedap je meluncur dlm mulut...hahaha...

Owhhh...tak larat nak mengomel banyak-banyak...la ni...lepas solat isyak je...mata ni dah berat sangat...kadang2 bila boss besar balik terawih...dia kata saya dah tido ternganga mulut...iya ka?macam tipu je...i tido penuh sopan dan kesusilaan lah...

Okaylah tercerita banyak pulak...jom tengok resepi ni...

Resepi Puding Milo Oreo
Bahan
- 1 peket serbuk agar-agar (8g)
- 120g gula
- 700ml air
- 1 tin susu cair
- 3/4 cawan milo
- 1 peket biskut oreo dipatah dua

Cara
  1. Satukan serbuk agar-agar, air dan gula.
  2. Masak hingga gula larut.
  3. Tambahkan susu cair. Kacau sebati.
  4. Kecilkan api.
  5. Ambil 2 cawan larutan agar-agar dan masukkan ke dalam periuk lain. Hidupkan api kecil.Tambahkan milo. Kacau hingga milo larut.
  6. Ambil satu cawan larutan agar-agar milo dan tuang ke dalam bekas yg sesuai. Baki lapisan agar-agar milo dlm periuk perlu sentiasa dikacau diatas api supaya tak beku.
  7. Tunggu lapisan milo beku sebelum dituang dgn lapisan susu. Susunkan biskut oreo di serata lapisan susu. Tunggu beku.
  8. Tuang baki larutan agar-agar milo. Sejukkan pada suhu bilik sebelum dimasukkan ke dlm peti sejuk.
  9. Siap. Sedia utk dinikmati.
Senangkan...bahan pun tak banyak...cuma yg leceh sbb nak buat lapisan tu...kalau nak cepat dan malas nak tunggu...campur je semua sekali dgn milo...jadi nama dia dah tukar jadi puding milo oreo lah...sbb takdak lapisan kan...

Okaylah...tadi sebelum pi terawih...boss besar pesan nak air tembikai...saya nak pi blender tembikai sat...hahahaha...satgi dia balik lah tu...*bajetbinimithali*

Babai

Monday, 18 May 2015

Mango Casablanca

As salam...

Pagi ni...pi pasar tani...beli bhn mentah...dan saya beli jugak buah pelam...3 kilo...rm10...pelam siam katanya...

Bila balik rumah...mak aiiiii...banyak pulak pelam ni...hmmmm...nak buat apa ya?

Selongkar peti ais...whipping cream ada sikit lagi...thickened cream pun ada...apa lagi...buat mango casablanca lah...resepi asal saya amik kat SINI...cuma saya tukar nestle cream (takdak stok kat rumah) tu dgn whipping cream+ thickened cream...



Hmmmm...ini resepinya...kalau nak resepi asal...boleh tgk di blog Kak Amie

Resepi Mango Casablanca
Sumber :Kak Amie
Bahan
- 1 kilo mangga dipotong dadu kecil
- 250g cream cheese
- 250ml thickened cream
- 200ml whipping cream
- 1/4 cawan susu pekat 
- biskut cream crackers secukupnya

Cara
  1. Satukan cream cheese, thickened cream, whipped cream dan susu pekat. Pukul hingga kembang dan gebu.
  2. Dalam bekas yang sesuai (paling bagus guna bekas empat segi), ratakan sedikit adunan cream pada dasar bekas.
  3. Kemudian susun kepingan biskut di atasnya. 
  4. Letakkan adunan cream lagi dan diratakan.
  5. Tabur buah mangga yg telah dipotong dadu di serata permukaan cream. Tutup dengan kepingan biskut lagi.
  6. Ulang langkah 4-5. Buat sehingga habis dan diakhiri dgn lapisan cream dan taburan mangga.
  7. Jika ada serbuk biskut, jgn dibuang, taburkan di atas permukaan mango casablanca itu.
  8. Simpan dalam peti sejuk sehingga cream agak keras.
  9. Sedia utk dinikmati.
Wahhhh...sedap betul bila makan sejuk-sejuk....tapi hancur la diet...lemak berkrim kannnn...bila makan tu...tak terasa dah banyak suap masuk ke mulut...boleh abis sebekas nih...jadi sapa nak diet tu...mango casablanca ni adalah mimpi ngeri....hahaha

Sebab dpt banyak dan takut saya makan tak ingat dunia...kita kongsi lah sesama jiran...saya antar sebekas kecil kat jiran ... harapnya...dia pun  sukalah mango casablanca ni...

Apa lagi...kalau ada stok pelam...boleh cuba buat mango casablanca ni...memang sooodapppp...

Babai

Sunday, 8 March 2015

Tub Tim Grob

Salam...
Heeeee...masak apa tu?Dalam peti ais...ada balance sengkuang cina aka water chestnut...hmmm...dah nak kecut dah...

Apa nak buat ya?Kalau pi restoran thai...saya selalu order tub tim grob ni...saya suka rasa crunchy sengkuang cina ni...jadi...apa lagi...jom buat pencuci mulut ni...sedap makan masa cuaca panas ni...



Sebab balance sengkuang ni tak banyak...dapat lah merasa sorang sikit...

Ini resepinya...
Resepi Tub Tim Grob

Bahan
- 12 biji sengkuang cina -buang kulit dan dipotong dadu
- 1 cawan tepung ubi
- sedikit pewarna merah
- 50 ml santan pekat ( dari 1/2 kotak kecil santan)
- 100 ml susu cair
- 150 ml air
- 1/3 cawan gula (boleh tambah/kurang ikut citarasa)
- secubit garam
- 2 helai daun pandan disimpul
- 1 mangkuk air ais
- hirisan nangka secukupnya

Cara
  1. Masukkan sengkuang cina yg telah dipotong dadu ke dalam mangkuk.
  2. Tambahkan pewarna merah. Rehatkan 30 minit.
  3. Kemudian,toskan sengkuang tadi. Masukkan dalam mangkuk dan tambahkan tepung ubi. Gaul hingga semua bahagian sengkuang cina bersalut dgn tepung ubi. Pindahkan ke dalam pengayak, ayak untuk buang baki tepung. 
  4. Panaskan air di dalam periuk hingga mendidih, masukkan sengkuang dan masak hingga sengkuang timbul. 
  5. Angkat dan terus masukkan ke dalam mangkuk berisi air ais. Ketepikan.

Sekarang,kita sediakan kuah santannya pula...
  1. Masukkan gula,secubit garam,daun pandan dan air ke dalam periuk.
  2. Masak hingga gula larut.
  3. Tambahkan santan dan susu cair. Kacau sebentar.
  4. Tutup api apabila kuah mula mendidih. Sejukkan.  
Okay...dah siap sengkuang cina dan kuah santannya.
Sekarang untuk menghidang..ambil sengkuang cina dan masukkan ke dalam kuah santan. Letaklah hirisan nangka dan sedia untuk dinikmati...
Haaa...macam mana? Kalau ada sengkuang cina...bolehlah buat pencuci mulut ni...senang je..cuma yang leceh masa nak potong dadu sengkuang tu...hihihi..
Jemput tengok!
Selamat mencuba!

Babai

Tuesday, 24 February 2015

Sagu Tembikai Susu

Salam...

Panas betul cuaca sekarang...si nombor lima tu asyik berpeluh je...yang si nombor dua pulak...balik sekolah agama je...terus mintak pasang aircond...nak oiii...ayah hangpa bukan tokey balak...mau beratus bil letrik bulan nih...

Bila hantar depa pi skolah...saya selalu pesan...betapa untungnya depa...dpt naik kereta...ada aircond...kawan-kawan yg lain..ada yg jalan kaki je...kita tengok pun kesian...galas beg besaq lagi kat belakang...tapi iyalah...bebudak ni...insaf sat ja...lepas tu...sama jugak...aishhh...tak buleh mak hangpa nak belagak ala-ala ustazah pilihan...hahahaha

Jadinya...hari ni...saya buat sagu tembikai susu...kebetulan...boss besar beli tembikai susu yang tawaq..tak ada rasa manis pun...bagi sepotong kat si nombor lima...dia luah balik...hmmmm...budak kecik pun dah pandai memilih...ingatkan dia makan semua...

Jadi...meh tengok resepinya...penyejuk tekak di hari panas ni...



Resepi Sagu Tembikai Susu

Bahan
- 1/2 cawan sagu
- 1/2 cawan susu
- 1/2 cawan santan
- 1 cawan air
- 1 biji honeydew 
- 1/4 cawan gula batu
- Sedikit garam

Cara

  1. Rebus sagu hingga jernih. Tapis & bilas untuk buang  lebihan kanji pada sagu. Toskan.
  2. Scoop kan isi tembikai susu. Ketepikan. Baki isi yg tak di scoop, dimasukkan ke dalam blender dan diblend dengan secawan air. Ketepikan.
  3. Dalam periuk, masukkan  gula batu dan sedikit air. Masak hingga gula batu larut. Tambahkan santan,susu cair, sagu dan isi tembikai yang telah dikisar tadi. Masak hingga sekali mendidih. Jika kurang manis, tambahkan sedikit gula. Campurkan sedikit garam untuk bagi rasa lemak santan.Tutup api dan sejukkan sebentar.
  4. Semasa menghidang, letaklah bebola honeydew yang di scoop tadi dan juga kuah santannya. Sedap dimakan sejuk-sejuk.





Sedap...rasa meluncur je kat anak tekak ni...kalau dapat honeydew yang betul-betul masak dan manis...mesti lagi terangkat...hmmm...ini jugak satu cara nak perabih buah honeydew yang tawar...kalau nak lagi best, masukkan sagu tembikai susu ni dalam plastik aiskrim malaysia, letak kat freezer...dapat makan aiskrim pulak...


Hmmm...apa lagi...selaamt mencuba!

Babai

Sunday, 15 February 2015

Jeli Kelapa

Salam...

Panas-panas ni...kalau dapat makan jeli kelapa baru keluar peti ais...bestnya...


Masa pi pasar hari tu...saya beli 4 biji kelapa muda...sebabnya si nombor empat suka minum air nyior muda nih...beli lah kat dia...

Dua biji dah selamat diminum... Hmmm...saya pikir yang lagi dua tu...buat jeli saja...

Meh tengok resepinya...saya guna agar-agar tali balance buat puding jagung hari tu...

Resepi Jeli Kelapa

Bahan
- 1/2 peket agar-agar tali ( cap burung layang-layang)
-500 ml air
- 1000 ml air kelapa (dari dua biji kelapa)- asingkan air dan isinya
- 3/4 cawan gula
- 2 helai daun pandan disimpul

Cara

  1. Rebus agar-agar, daun pandan dengan air sehingga agar-agar larut.
  2. Kemudian tambahkan gula. Kacau dan tunggu hingga gula larut sepenuhnya.
  3. Tapiskan larutan agar-agar dan kemudian dimasukkan semula ke dlm periuk. Ini bertujuan untuk memastikan tiada lagi saki baki agar-agar yg tak larut.
  4. Tambahkan air kelapa. Kacau dan tunggu hingga sekali mendidih. Tutup api.
  5. Tuangkan larutan agar-agar ke dalam bekas yang sesuai. Letakkan isi kelapa yg telah di potong kasar di atasnya.
  6. Sejukkan di dalam peti ais.
  7. Sedia untuk dihidangkan.
Tekstur jeli ni lembut...tak macam agar-agar yg boleh dipotong. Jeli ni kena makan dengan sudu. Kalau suka jeli yg keras...boleh je kurangkan air. Saya letak daun pandan sebab nak dapat aroma pandan tu...macam kita guna kelapa pandan lah kiranya...dan amaun gula tu terpulang lah ya...kalau suka manis...boleh saja tambahkan gula...

Hmmmm...dah panjang lebar ni...selamat mencuba!

Babai

Friday, 30 January 2015

Puding Karamel

Salam..

Hari ni buat puding...anak tekak terasa macam nak makan puding karamel...


 

Hmmm...apa lagi...jom selongkar dapur...tengok apa yang ada...okay...semua ada...jom...

Sekarang si nombor empat tengah tidoq...si nombor lima tengah susun kereta mainan kecik atas badan abang dia...bila pulak si kecik ni nak tidoq...kalau dua-dua tidoq...mak pun boleh join jugak...

Tadi lepas hantar abang...kakak pi sekolah...saya bawak depa masuk bilik...kot-kot nak tidoq...tapi tak jugak...saya turun bawah sat ja...masuk baju dalam mesin...naik atas...si nombor lima tengah main bedak...ni gambaq dia kena tangkap hidup-hidup...siap ternganga mulut lagi...


Hahaha...mak ambil gambar kamu letak kat blog.

Sekarang apa lagi...jom layan resepi ni...rasanya sedap...rasa licin je...meluncur di dalam mulut...cuma saya masih lagi taktau macam mana nak dapat tesktur yg tak berlubang-lubang macam permukaan bulan ni...tapi tak salah mencuba resepi ni...gerenti tak menyesal...si nombor tiga dengan si nombor empat pun  makan bertambah-tambah...si nombor lima...takde masalah..dia nganga mulut je...pasrah...

Cepat...salin resepi ni...hahahaha...

Resepi Puding Telur Karamel
Sumber : Mama Iman



Bahan

Untuk Karamel

- 60 g gula
-1 sudu besar air (saya tak letak)

Cara 

  1. Masukkan gula ke dalam loyang  6". Masak dengan api perlahan sehingga gula mencair dan bertukar keperangan. Semasa memasak, goyangkan loyang dengan penyepit makanan (tongs). Jangan sesekali pegang gula yang mencair tu...nanti menyesal....
  2. Setelah gula cair dan perang, tutup api dan biarkan sejuk.
Sekarang kita nak buat lapisan pudingnya

Untuk Puding

- 500 ml susu segar (saya guna 250 ml susu segar + 250 susu cair)
- 70 g gula
- 4 biji telur
- sedikit esen vanilla
- secubit garam.

Cara
  1. Panaskan periuk pengukus.
  2. Sementara menunggu air kukusan panas, campurkan telur dan gula di dalam bekas yang sesuai. Kacau rata.
  3. Masukkan susu, esen vanilla dan garam. Gaul hingga gula larut.
  4. Kemudian tapiskan campuran tersebut ke dalam loyang yang berisi gula karamel tadi.
  5. Kukus selama 45 minit atau hingga masak.
  6. Setelah siap, sejukkan sekejap.
  7. Sedia untuk dihidangkan.

Puding ni sedap dimakan lepas kita keluarkan dari peti ais...sekejap je dah abis...
Apa lagi...jom buat puding...

Babai


Saturday, 17 January 2015

Sagu Gula Melaka

Salam...

Petang semalam, saya buat sagu gula melaka ni...lepas anak-anak pi sekolah..cuma tinggal si nombor empat dengan si nombor lima je...hmmm...depa takmau tidoq...macam macam saya buat nak suruh depa tidoq...ohhh...mak dah letih nak...kalau hangpa tidoq...buleh mak tumpang sekaki...


    


Lepas tu...saya ajak depa pi dapur dgn saya...hmmmm...jom buat sagu gula melaka ni...sambil dok merebus sagu tu...tengok-tengok si nombor lima dah tersengguk-sengguk...ini sudah baguih...cepat2...settle semua...jom pi tidoq...hahaha...

Haaa...sekarang apa lagi...meh tengok resepi ni...


Resepi Sagu Gula Melaka

Bahan
Untuk sagu

- 1 cawan sagu
- 3 cawan air
-  pewarna jika perlu

Cara
  1. Basuh sagu dan direbus dgn air hingga sagu menjadi jernih. Kalau masih nampak putih-putih dan air hampir kering, tambahkan sikit air lagi.
  2. Lepas sagu masak, tuangkan ke dalam penapis,bilas sekejap dgn air, sbb nak buang kanji sagu tu. Kalau nak kaler, titiskan sedikit pewarna,kacau rata.
  3. Kemudian masukkan ke dalam acuan/bekas yg sesuai.
  4. Biarkan sejuk 

Sekarang...kita nak buat kuahnya pulak...

Bahan
Untuk kuahnya

- 1 keping gula melaka
- 1 sudu besar gula
- 1 sudu besar gula merah (nak bagi kaler gelap sikit)
- 1/2  cawan air
- 2 helai daun pandan disimpul
- 1 cawan santan
- 1/2 cawan susu cair
- sedikit garam (nak bagi rasa lemak)

* kadang-kadang saya guna semua susu cair je...terus tuang dari tin...hahaha..

Cara
  1. Masukkan gula melaka,air dan daun pandan ke dalam periuk. Masak hingga semuanya larut.Tapis dan ketepikan.
  2. Seterusnya,dlm periuk yg lain, masukkan santan,susu cair dan garam. Didihkan sebentar. Ketepikan.
  3. Sekarang, ambil bekas yg sesuai, letakkan sagu tadi, curahkan kuah santan dan gula melaka. Siap
  4. Sedap kalau makan sejuk-sejuk.

Hmmmmm....apa lagi....cubalah....

Babai