Tuesday, 27 October 2015

Samosa Kentang

As salam...

Hari ni si nombor tiga tanya lagi pasal daging dendeng sbb masa dia balik sekolah semalam,saya masak ikan je...

Jadi baki daging yg disimpan tu saya masak dendeng dan sedikit daging saya guna utk buat inti samosa...

Kisahnya,baru2 ni jiran saya bagi samosa...banyak ketul jugak tapi sekelip mata je abis...anak2 saya suka...kebetulan mmg ada stok kentang beli kat pasar malam...kulit popia pun ada...jadi buatlah utk anak2...biaq depa puas makan...


Untuk inti kentang tu mcm inti karipap lah cuma saya letak jugak carrot...dan yg paling mencabar masa nak balut inti tu,saya tak pandai...cubaan kali ke 12 baru dpt lipatan yg kemas dan saya rasa yg paling senang ialah buat kelonsong dulu,letak inti dan lipat berbanding dgn letak inti kat kulit lepas tu baru lipat bersegi...tapi itulah takdak pulak gambar cara balut tu sbb assistant yg ada cuma si nombor lima...yg lain pi sekolah...


Okaylah...apa lagi meh tengok resepinya
Resepi Samosa Kentang
Bahan
Untuk inti
- 6 biji kentang potong dadu
- 1 1/2 labu bawang besar didadu
- 1 biji carrot didadu
- 1 mangkuk kecil daging dicincang
- 2 sudu makan rempah kari daging
- 1 tangkai daun kari
- 1 batang kulit kayu manis
- 1 kuntum bunga lawang
- air secukupnya
- minyak utk menumis
- garam dan gula secukup rasa
Untuk kulit
- kulit popia secukupnya
- sedikit bancuhan tepung gandum dan air sbg gam
- minyak utk menggoreng

Cara
  1. Panaskan sedikit minyak, tumis kulit kayu manis, daun kari dan bunga lawang hingga wangi.
  2. Masukkan rempah kari yg dibancuh dgn sedikit air. Goreng hingga rempah garing. Kemudian masukkan daging.
  3. Apabila daging kecut, masukkan kentang,carrot dan air secukupnya. 
  4. Masak sehingga kentang empuk barulah dimasukkan bawang. Kacau sebati.
  5. Perisakan dgn gula dan garam.
  6. Tutup api apabila inti mulai kering dan ubi kentang empuk. Sejukkan sebelum digunakan.
  7. Seterusnya, ambil kulit popia dan potong kepada tiga bahagian.
  8. Ambil satu bahagian, bentukkan kelongsong berbentuk kon, masukkan inti dan balut. Letakkan gam tepung gandum utk melekatkan bahagian hujungnya.
  9. Buat sehingga habis.
  10. Panaskan minyak, goreng samosa sehingga masak.
  11. Angkat dan toskan.
  12. Sedia utk dihidangkan.
Inti yg saya buat tu dapat dlm 45 biji samosa saiz kecik. Cukup utk bagi kat jiran dan anak2 saya pun puaslah makan...Mana tak sedapnya...kulit popia tu kan rangup dan inti kentang tu pun tak pedas...lajulah depa makan...

Untuk Boss Besar, saya simpan tiga ketul...hmmm dia pun cakap sedap...Alhamdulillah...kiranya berbaloi lah masak sbb abis licin...

Okaylah...itu shj...selamat memasak!

Babai


No comments:

Post a comment