Wednesday, 28 October 2015

Roti Arab Tak Kembung

As salam...

Dulu masa kecik2 saya selalu makan roti arab ni yg dibeli kat pasar malam...sedap bila makan dgn kari ayam...


Dan hari ni saya buat roti arab utk dinner...hasil kejadian...sedap cuma saya taktau awat la roti arab ni tak kembung dan berongga...mungkin saya derhaka kat resepi kot sbb saya tak bubuh telur...

Bila saya cakap kat Boss Besar yg roti ni tak jadi...dia kata takpa sbb sedap je rasanya...hahaha...itu saya suka...


Okaylah jom tengok resepinya
Resepi Roti Arab
Bahan
- 500g tepung gandum
- 40g marjerin
- 50g gula castor
- 1 peket instant yeast
- 1 sudu besar susu pekat
- 1 sudu teh double action baking powder
- 1/2 sudu teh garam
- 220g air sejuk
- 1 biji telur (saya tak letak)
- minyak utk menggoreng

Cara

  1. Satukan semua bahan kecuali minyak. Uli sehingga menjadi doh yg tidak melekat. Tak perlu sampai jadi elastik mcm doh roti.
  2. Bahagikan doh kepada 16 bahagian doh kecil. Rehatkan 30 minit
  3. Selepas 30 minit, canaikan menjadi leper. Jgn terlalu nipis.
  4. Rehatkan lagi 15 minit. 
  5. Panaskan minyak, sebelum menggoreng, tekan sedikit doh dan masukkan ke dalam minyak. Semasa menggoreng, siramkan minyak panas di permukaan atasnya.
  6. Terbalikkan kedua-dua permukaan. Goreng sehingga kuning keemasan.
  7. Angkat dan toskan.
  8. Sedia utk dinikmati dgn kari ayam.

Untuk kari ayam tu, saya buat mcm biasa je cuma kuah tu bagi pekat sikit...nampaknya Boss Besar suka kari ayam ni...mana taknya, rempahnya dari kelate...mmg sedap pun rempah kari timbang beli kat kelate ni...

Owhhhh...macam mana pulak dgn roti arab ni...huishhhh...tak cukup 16 biji lah...sekejap je abis...lepas ni,saya akan cuba lagi sbb nak dapat roti arab yg mengembung...ahahaha...ntah kat mana silap...

Okaylah...apa lagi...walaupun rupa roti arab ni tak semenggah tapi rasanya mmg sedap...tak rugi utk mencuba...

Babai


No comments:

Post a comment