Thursday 30 April 2015

Pau Labu Inti Nutella

As salam...

Mari melabu lagi...kan saya dah kata...minggu ni...tema labu je...hahaha...

Hari ni...kita makan kuih pau pulak...intinya...sumbat nutella aje...sebab malas nak buat inti kelapa...lepas tu...malas jugak nak pi kedai pi beli kaya...amboiii...malas sungguh no...

Biasalah...mood tak gembira tu...ada sipi-sipi lagi...saya dok heran...awatlah boss besar takmau bawak kami jalan2...tapi kalau dia nak pi trip dgn kawan2 dia...okay je...hmmm...kot2...dia malas nak kepung lima org kanak2 aktif ni...orang dah tua...biasalah...

Macam biasa...benda yg akan bagi saya hepi...masak...lepas tu...makan...dah gemok...tarik rambut...geram sebab badan dah tembun...hahaha...

Okaylah...tak payah membebel...takdak sapa yg baca pun...meh tengok resepi kuih pau ni...
Resepi Pau Labu

Bahan
- 150g tepung pau
- 40g gula castor
- 1 sudu teh yis
- 1 sudu teh double action baking powder
- 10g butter
- 90g puri labu 
- air jika perlu
- inti kesukaan masing-masing

Cara
  1. Campurkan semua bahan. Uli hingga membentuk doh yg lembut dan elastik,tapi kalau nampak mcm tak boleh jadi doh,tambahkan sikit sahaja air. (Saya letak 2 sudu besar air; puree labu tu pun dah berair,sepatutnya tak payah tambah air)
  2. Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda (1jam)
  3. Selepas doh kembang, tumbuk-tumbukkan doh untuk keluarkan anginnya.
  4. Bahagikan kepada 8 doh kecil. Isikan inti. (Leperkan,letak inti dan tutup dengan menarik bahagian sisi doh itu).
  5. Letakkan doh berinti di atas kertas lapik.
  6. Rehatkan doh kecil hingga naik sekali ganda.
  7. Sementara,doh direhatkan, panaskan kukusan.
  8. Setelah doh kecil kembang, ambil pisau dan tekan sedikit di atas doh untuk membentuk garisan.(saya tak berjaya buat)
  9. Masukkan doh ke dalam kukusan, kukus 10-11 minit. Jgn terlebih kukus, nanti kuih pau berkedut.
  10. Setelah masak, keluarkan dari kukusan.
  11. Sedia untuk dimakan.

Hmmm...senangkan...sementara doh nak kembang tu...boleh lah pi cabut rumput ka...cuci kipas ka...buat lah apa2 yg patut kan...kerja surirumah ni...memang tak pernah abis kan...


Tadi masa dok membelek pokok bunga saya...nampak pokok jeliti,daunnya kena makan...rupanya ada caterpillar gemok tgh menjamu selera...hahaha...takpa2...biaq je...sebab saya nak tunjuk life-cycle rama-rama kat anak2 saya...nanti dah jadi pupa...kita amik dan masuk dlm bekas...kita nak tengok pupa tu jadi rama-rama...macam tu lah saya bagitau anak-anak saya...

Tapi bila petang...caterpillar dah takdak...aikkkk...pi mana pulak...dia dah tau ka rancangan kami anak beranak...rupa-rupanya...MIL dah buang...anak saya kata...nenek cakap...mana ada org bela caterpillar...biasalah...wavelength memang tak sama...ohhhh...punah cita-cita...

Okaylah...toksah berduka...makan saja pau gebu gebas ni...moga duka lara tu abis ditelan jugak...ngehngehngeh...

Dah lah...

Babai

No comments:

Post a Comment