Wednesday, 29 April 2015

Apam Labu

As salam...

Saya buat apam untuk makan petang...hmmm...dah lama nak buat apam ni...cuma takdak labu pulak...masa pi pasar tani hari tu...saya beli sebijik labu...jadi apa lagi...jom buat apam labu lah jawabnya...


Rasanya dlm minggu ni...saya akan masak semua berasaskan labu...

hahaha...bertabahlah anak2...

Sedap apam labu ni...anak-anak saya suka...kaler kuning apam ni pun cantik...tak letak pewarna pun...pewarna asli dari labu...


Resepi apam labu...saya amik kat SINI ...macam-macam resepi ada...

hmmmm...saya suka!

Okaylah...takmau cerita panjang...ini resepinya...

Resepi Apam Labu
Bahan
A
-3 sudu makan tepung gandum  
-2 sudu teh yis segera 
-1 sudu teh gula kastor 
-3 sudu makan air suam 

B  
-240g labu -kukus
-150ml santan pekat
-120g gula kastor 
-1 biji telur

C 
-200g  tepung gandum   
-1 sudu teh double action baking powder 
**ayak kedua-dua bahan**

Cara 
  1. Gaul sebati bahan A & perapkan selama 10 minit atau hingga ia naik sekali ganda.
  2. Kisar bahan B hingga halus.
  3. Masukkan bahan A, B dan C ke dalam mangkuk adunan. Kacau hingga sebati.
  4. Rehatkan adunan selama 1 jam.
  5. Sementara menunggu adunan direhatkan, oleskan sedikit minyak pada acuan apam (saya letak paper cup) dan panaskan kukusan. 
  6. Setelah direhatkan satu jam,kaup balikkan adunan dan isikan ke dalam acuan sehingga 3/4 penuh.
  7. Kukus 15-18 minit atau sehingga masak.
  8. Sedia untuk dihidangkan.

Apam ni sedap kalau dapat makan dgn kelapa parut...tapi saya malas nak pi kedai...semata-mata nak pi beli kelapa parut je...bukannya apa...kelapa parut RM 2.40...tapi satgi budak2 ni pau mak depa...mesti melayang jugak RM tu...aiskrim la...cikedis la...ayaq upin ipin la...haishhhh...

Apa pun..apam ni memang sedap...si nombor dua yg tak makan sayur/labu pun makan jugak...

Selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment