Friday, 3 April 2015

Kerutuk Ayam

As salam...

Masak apa tu?....Hari ni saya masak ayam...buat satu menu je...cukuplah utk anak-anak...boss besar balik lambat...main golf...so dia tak dinner kat rumah...

Rasanya ada macam-macam versi masak kerutuk ayam ni...resepi saya...yg paling ringkas...tapi saya gerenti rasanya mesti sedap...lalala...

Takmau cerita panjang...hari jumaat ni...jadual supirmom packed...sbb kena hantar si nombor satu pi solat jumaat dan tunggu sampai dia abis solat...hantar pulak ke sekolah agama pulak...

Ohhhhh...inilah resepinya...
Resepi Kerutuk Ayam
Bahan
- 1/2 ekor ayam potong kecil dan basuh bersih, ditoskan.
- 1 labu bawang besar*
- 5 ulas bawang putih*
- 1 inci halia*
- 3 sudu makan rempah kerutuk
- 2 sudu makan serbuk cili/cili kisar
- 2 sudu makan kicap manis
- 1/4 keping gula nise
- 1 kotak kecil santan
- 2 cawan air
- garam secukup rasa
- rempah empat sekawan( kulit kayu manis,bunga cengkih,bunga lawang,buah pelaga)
- sedikit minyak utk menumis

Cara
  1. Kisar semua bahan bertanda* dgn sedikit air hingga halus.
  2. Satukan bahan kisar, rempah kerutuk dan serbuk cili. Kacau sebati. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak, tumis rempah empat sekawan hingga naik bau. Masukkan pes rempah(step#2). Masak hingga terbit minyak.
  4. Kemudian masukkan ayam. Kacau sebati. Tunggu hingga ayam sedikit kecut barulah dimasukkan pula santan dan air.
  5. Apabila mendidih, tambahkan gula nise,kicap dan garam secukup rasa.
  6. Masak sehingga ayam empuk dan kuahnya sedikit kering.
  7. Tutup api dan sedia utk dihidangkan.

Kalau tengok lauk ni...memang minyaknya banyak...minyak masa menumis dgn minyak dari santan. Jadi masa nak sendukkan dari kuali, tarik dulu ayam ke pinggir kuali dan biarkan minyak terkumpul kat tengah. Lepas tu cedok minyak tu keluar dulu...sebelum kita ambil ayam utk dihidangkan. Minyak banyak ni juga salah satu cara nak bagi lauk tahan lama.

Kerutuk ayam ni sedap dimakan dgn nasi minyak dgn jelatah timun nanas...tapi utk hari ni...saya hidang dgn nasik putih je...anak2...jgn komplen ya...

Selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment