Thursday, 16 April 2015

Biskut Dahlia Susu Dwiwarna

As salam...

Hmmm...bulan posa pun belum lagi...saya dah mula buat biskut...sebab dah lama tak makan biskut ni...dulu-dulu mak saya selalu buat biskut ni time nak raya...lagi satu biskut yg mak saya selalu buat...biskut dam...mungkin esok saya buat biskut dam pulak...buat kudapan tengok tv...

Saya buat tak banyak...cukup utk makan kat rumah dan bagi dekat kawan saya sikit...

Sepatutnya...kat tengah tu letak manik gula...saya takdak stok kat umah...so saya amik sikit adunan...letak kaler merah terang...dan buat bulat2 kecil...okaylah...adunan tak banyak...kalau tak...jenuh nak buat bulat2 kecik tu...acuan pun saya takdak...saya guna star nozzle je...sebab nak dpt bentuk bunga dahlia tu...tapi sebenarnya terpulanglah...nak guna acuan bentuk mana pun...

Okaylah...jom tengok resepinya ..
Resepi Biskut Dahlia Susu
Bahan
- 125g butter
- 1/4 tin susu pekat
- 50g tepung ubi
- 225g tepung jagung
-1 sudu teh esen vanilla
- secubit garam
- pewarna merah

Cara
  1. Pukul butter dan susu hingga sebati.
  2. Tambahkan tepung jagung dan tepung ubi. Gaul sebati hingga membentuk doh.
  3. Bahagikan doh kepada dua bahagian. Satu bahagian diwarnakan merah dan satu lagi dibiarkan pada warna asal. Jika tiada manik gula, ambil sedikit doh dan diwarnakan merah terang utk diletakkan diatas doh doh biskut nanti.
  4. Masukkan doh ke dalam plastik dan rehatkan dalam peti ais selama 10-15 minit.
  5. Keluarkan doh. Ambil sedikit doh merah dan sedikit doh kuning, masukkan dlm acuan dan tekan.
  6. Kemudian ambil pula doh bulat kecil merah terang untuk letak ditengahnya.
  7. Buatlah sehingga doh habis.
  8. Masukkan dlm oven yg telah dipanaskan. Bakar pada suhu 150C selama 15 minit. Saya guna api bawah sahaja.
  9. Sejukkan di atas redai sblm disimpan dlm bekas kedap udara.
Apa rasanya? Lemak manis macam tu..rapuh dan cair dlm mulut...hmmmm...nampaknya anak-anak-anak pun suka biskut ni...satu adunan ni saya dpt dlm 60++ biji...saiz yg comel-comel gitu...

Apa lagi...selamat buat biskut...praktis utk raya...lalalala...

Babai

No comments:

Post a comment