Friday, 1 May 2015

Pulut Mangga

As salam...

La ni...musim mempelam harum manis kan...dah lama saya tak makan pelam harum manis ni...hmmm...teringin pulak...tapi rasanya mahal jugak harga utk sekilo pelam ni...tak berbaloi nak beli ni...maklumlah...sekarang ni era jimat cermat kan...

Kebetulan boss kepada boss besar ada bagi pelam...manis betul pelam ni...lupa pulak nak tanya pelam apa...tapi yg pasti...tu bukan pelam harum manis idaman kalbu lah...takpa...janji buah pelam...saya suka je...

Apa lagi...kita buat pulut mangga lah...tapi saya tak buat banyak...cukup utk merasa sorang sikit...makan pulut banyak pun...satgi sakit urat pulak...

Ini resepinya...
Resepi Pulut Mangga

Bahan
- 1 cawan beras pulut (rendam 1 jam)
- 300ml santan
- 2 sudu makan gula
- 1 sudu teh garam (tambah lagi jika perlu)
- 2 sudu makan tepung beras bancuh dgn sedikit air.
- 2 helai daun pandan disimpul
- buah mempelam secukupnya
- sedikit air

Cara
  1. Basuh bersih pulut. Masukkan ke dalam bekas yang sesuai. 
  2. Tambahkan sedikit air cukup sekadar separas dgn pulut sahaja.
  3. Kukus hingga lembut.
  4. Sementara tunggu pulut masak, campurkan santan, gula dan garam. Kacau sehingga gula larut. Ketepikan.
  5. Apabila pulut masak, keluarkan pulut dari pengukus dan gaul 100ml campuran santan tadi. Masukkan kembali pulut ke dalam pengukus, kukus sekejap (5 minit).
  6. Sekarang kita sediakan sos santan pula.
  7. Campurkan baki santan (200ml) dgn tepung beras dan daun pandan. Masak diatas api sederhana sehingga likat.
  8. Setelah sos santan masak, sejukkan sebelum dituang ke atas pulut dan hirisan mangga.
Cara menghidangnya...senang je...ambil pulut, letak hirisan mangga...tuang sos santan...dah siap...
Masa ni belum tuang santan lagi
Nikmatnya makan pulut mangga...lemak santannya...berlawan pulak dgn manis buah pelam ni...aishhhh...taktau lah nak cakap macam mana...paling best makan sejuk-sejuk...simpan sat dalam peti sejuk...pastu...ngapppp...makan...jangan sakit urat sudahlah...

Okaylah..apa lagi...kalau ada pelam dalam peti sejuk tu...cuba lah buat pulut mangga ni...sedapppp...

Babai

No comments:

Post a comment