Friday, 10 April 2015

Daging Kicap Lada Hitam

As salam...

Haishhhh...kicap lagi...boleh jadi duta kicap ni...pegang botol kicap...posing bawah pokok...hmmm

Nak buat macam mana ya....anak-anak...depa tak makan pedas...lepas tu suka makan kicap...apa lagi...lauk ni lah dok terbayang kat kepala...(sebenarnya...nak masak cepat je)

Resepi ni lebih kurang macam daging goreng halia...cuma saya lebihkan kicap dan serbuk lada hitam je...tapi serbuk lada hitam tu tak boleh terlebih pulak...tak pasal2...panas bontot nanti...

Daging pulak...saya memang guna batang pinang...sebab lembut kan...

Meh tengok resepinya...




Resepi Daging Kicap Lada Hitam

Bahan
- 300g daging batang pinang dihiris
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 1 hiris halia
- 1 sudu besar lada hitam ditumbuk kasar
- 4 sudu makan kicap
- 1/2 labu bawang besar dihiris
- sedikit capsicum merah dan hijau dihiris
- sedikit air asam jawa (saiz 1/2 ibu jari bancuh dgn air)
- garam secukupnya
- sedikit bancuhan tepung jagung
- minyak untuk menumis (2 sudu makan)

Cara
  1. Basuh bersih daging dan ditoskan.
  2. Panaskan minyak, tumis halia dan bawang putih hingga naik bau. Kecilkan api, masukkan daging. Kacau.
  3. Apabila daging mula kecut dan lembut, masukkan air asam jawa, kicap dan lada hitam. Kacau sebati.
  4. Perisakan dengan garam. Kalau agak kering, tambahkan sedikit air. 
  5. Setelah daging empuk, masukkan bawang besar dan capsicum. Kacau sebentar sebelum dimasukkan bancuhan tepung jagung.
  6. Kacau sebati dan tutup api apabila lauk nampak likat dan berkilat.
  7. Sedia untuk dinikmati.
Dah siap...ada petua yg mak saya bagi...dia kata...bila nak goreng daging...api kena kecik...sebab takut daging terkejut dan liat...hihihi...saya ikut cakap mak...tapi kadang-kadang liat jugak...

Okaylah...saya nak pi sidai kain pulak..

Babai


No comments:

Post a comment