Monday, 13 April 2015

Mexican Bun

As salam...

Hari tu...masa mak saya ada kat sini...dia nak buat karipap...kebetulan marjerin daisy dah abis...tapi bila pi kedai acheh tu...kedai tu habis stok...hmmm..saya beli marjerin delima oil punya...tapi bila mak saya guna utk buat kulit karipap...kulitnya menggerutu bila digoreng walaupun saya guna api kecil je...mak saya cakap...sebab tak guna marjerin daisy...hahaha...mak mmg pengguna setia marjerin daisy nih...abis tu saya pikir...nak buat apa dgn marjerin tu...banyaklah...

Jadi...malam semalam..saya bereksperimen dgn marjerin tu...nak buat roti...tapi butter takdak jugak...alternatif yg ada   marjerin delima tu lah...try lah...apa hasil kejadian nanti...menjadi ke tak...lagipun...nak buat bekal anak2 pi sekolah...



Resepi Mexican Bun

Bahan
Untuk inti
- 100g butter pada suhu bilik
- 35g gula perang
- 1/2 sudu teh esen vanilla

Cara
  1. Satukan semua bahan. Pukul hingga sebati.
  2. Masukkan ke dalam peti ais. Bila nak guna nanti, bahagikan kepada 16 bahagian.(saya bahagikan kpd 32)

Okay...jom buat topping pulak...

Untuk topping
- 100g butter pada suhu bilik
- 80g gula aising
- 2 biji telur
- 2 sudu besar nescafe dibancuh dgn 2 sudu besar air
- 100g tepung gandum
- secubit cinnamon powder

Cara
  1. Pukul butter dan gula hingga gebu.
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul lagi.
  3. Masukkan esen vanilla dan cinnamon powder. Gaul sebati.
  4. Tambahkan larutan nescafe. Kacau lagi.
  5. Seterusnya, masukkan tepung. Kaup balikkan sehingga sebati.
  6. Pindahkan adunan ke dalam piping bag. Simpan dalam peti sejuk sebelum digunakan.

Sekarang, kita sediakan doh roti.

Untuk doh
-500g tepung superfine/tepung roti/tepung gandum
- 75g gula castor
- 60g mentega pada suhu bilik
- 1/2 sudu teh garam
- 1 1/2 sudu teh yis
- 1 biji telur
- 250ml susu segar

Caral
  1. Satukan semua bahan kering. Gaul rata.
  2. Kemudian masukkan yis dan susu. Uli sehingga sebati.
  3. Seterusnya, tambahkan butter. Uli lagi sampai doh jadi licin tidak melekat dan kenyal.
  4. Rehatkan doh sehingga mengembang dua kali ganda.
  5. Kemudian bahagikan doh kepada 16 bahagian kecil (saya buat 32, size comel).
  6. Ambil satu doh kecil, leperkan dan letak inti ditengah, tutup dan kemaskan. 
  7. Buat sehingga semua doh habis. Rehatkan doh sehingga doh kembang sekali ganda.
  8. Setelah itu, paipkan topping di atasnya secara lingkaran. Mula paip dari tengah hingga berakhir di sisi doh.
  9. Masukkan ke dalam oven yg telah dipanaskan. Bakar pada suhu 170C selama 15-20 minit atau sehingga roti masak.
  10. Sedia utk dihidangkan. Makan time baru keluar oven yg paling sedap!

Macam mana kejadian roti ni...masa dlm oven...semerbak baunya...bau roti campur bau nescafe...ohhhh...kalau ikut baunya...sure sedap...saya dok perasan sendiri...



Bila dah siap...saya makan panas-panas...wahhhh...gebunya...dan topping nya crispy...

Okay...sekarang tunggu roti sejuk pulak...gebu gebas lagi tak...atau cuma gebu bila panas...bereksperimen lagi...huhuhu...lepas semalaman...roti masih lembut...cuma dah tak gebu...tapi sedap...lepas tu saya panaskan dlm microvawe sekejap...mungkin kalau guna tepung roti...teksturnya lain kot...

Jadi..moral of the story....jgn pandang lekeh kat marjerin dalam peket plastik je...hasilnya tetap marvelous!

Pagi ni....boss besar dgn anak-anak bawak bekal roti...mak suka hati...

Babai


No comments:

Post a comment