Tuesday, 21 April 2015

Opor Sotong

As salam...

Hari ni...saya teruskan lagi dgn marathon ganti posa...tahun lepas byk hari jugak saya tak posa sebab kena denggi...perghhh...memang mencabar bulan posa tahun lepas...huhuhu...

Semalam...bukak posa...saya tapau nasik kandar je...si nombor lima buat perangai...rasanya sebab bila menyusu...susu takdak kot...sepanjang hari cranky je...

Hari ni...taktau lah...dia buat perangai ke tak...utk abang kakak..sebelum pi sekolah pagi tadi...dah pekena telur separuh masak...bekal pulak...depa bawak egg sandwich...

Nak masak apa ya? Sotong ada...dok keras kejung dlm freezer tu...hmmmm...saya nak buat opor sorong...resepinya saya amik kat SINI.

Okay...ini resepinya

Resepi Opor Sotong

Bahan
- 12 ekor sotong (saya guna empat ekor sotong besar)
- 1 sudu teh serbuk kunyit
- 2 sudu makan serbuk rempah ketumbar
- 1 sudu teh serbuk jintan manis
- 3 helai daun limau purut dihiris
- 2 batang serai diketuk
- 1 inci lengkuas diketuk
- 100g bawang merah*(saya guna 1 labu bawang besar)
- 3 ulas bawang putih*
- 10 biji cili kering- rebus- toskan*
- 1/2 cawan santan kotak + 1/2 cawan air
- garam dan gula secukup rasa
- sedikit minyak untuk menumis

Cara
  1. Sotong dibasuh bersih, buang kulitnya dan potong ikut suka. Ketepikan. 
  2. Kisar semua bahan bertanda* dgn 1 cawan air.
  3. Campurkan serbuk kunyit,serbuk ketumbar dan serbuk jintan manis ke dalam bahan kisar. Kacau sebati.
  4. Panaskan minyak, tumis lengkuas, daun limau purut dan serai hingga naik bau. Kemudian masukkan pes rempah (step#3). Kacau sebati dan masak hingga pecah minyak.
  5. Tambahkan santan. Kacau rata. Apabila mendidih,masukkan sotong. 
  6. Perisakan dengan sedikit gula dan garam secukup rasa 
  7. Tutup api apabila sotong sudah kecut dan masak. 
  8. Sedia utk dihidangkan.
Hmmmm...sebab saya posa...taktau lah apa rasa opor ni...tapi nampaknya anak- anak saya suka...si nombor dua tambah nasik dua kali...dan si nombor satu mintak tapau...nak bawak bekal pi sekolah agama...mesti sedap tu!

Masa masak tu...aromanya mmg sedap...bau macam rendang pun ada...
ishhhh...tak sabar pulak nak rasa...
hahaha...

Okaylah...selamat mencuba!

Babai


No comments:

Post a comment