Tuesday 7 April 2015

Ikan Masak Kicap

As salam...

Dua tiga hari ni...saya masak yg simple je...sebabnya...panglima dua beradik tu takmau tido siang...kalau saya melepak dgn depa kat living hall...depa okay je...tapi bila saya pi dapoq je...si nombor lima mesti peluk kaki...ehhhh...nak suruh mak dia...dok berehat je...ishhhh...memang mak suka kalau boleh dok relax je...
tapi.................(sila isi ayat seterusnya...) hahaha...

Jadi...masak lah apa yg sempat...ini antara resepi paling sempoi...sedap dan senang...

Kalau nak pedas meletops...tambah je cili padi...versi saya...mesra kanak-kanak...maklumlah...anak2...kecik-kecik lagi ni...

Okay...jom tengok resepi ni...


Resepi Ikan Masak Kicap

Bahan
- 4 keping kecil isi ikan merah dibasuh bersih
- 1/2 labu bawang besar dihiris
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 2 hiris halia
- 1 biji cili merah dihiris
- 5 sudu makan kicap manis
- 1 sudu makan kicap masin
- sedikit air asam jawa
- secubit lada sulah
- gula dan garam secukup rasa
- serbuk kunyit
- minyak utk menggoreng

Cara
  1. Lumurkan garam dan serbuk kunyit pada seluruh bahagian ikan. Perap sebentar.
  2. Panaskan minyak. Goreng ikan hingga garing. Ketepikan.
  3. Keluarkan sedikit minyak menggoreng. Tinggalkan untuk menumis sahaja.
  4. Kemudian, goreng halia dan bawang putih hingga wangi.
  5. Masukkan kicap manis, kicap masin dan air asam jawa. Kacau rata.
  6. Seterusnya, masukkan ikan, bawang besar dan cili merah. Gaul sebati. Masukkan sedikit lada sulah.
  7. Perisakan dgn garam dan gula.
  8. Masak sehingga bawang dan cili agak layu.
  9. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Bertambah-tambah...si nombor dua makan...diet...diet...awak sudah memboroi...risau betul saya dgn boss besar pasal si nombor dua nih...nak sekat makan...kesian...tapi itulah...makin bulat badan dia nih...

Hmmmm...nanti saya kena pikir strategi lain pulak...nak kuruskan badan si nombor dua...

Apa pun...selamat mencuba!

Babai

Babai

No comments:

Post a Comment