Monday, 27 April 2015

Sup Ketam?

As salam...

Hari ni...masak yg senang je...mula2 rasa macam nak masak ketam telur masin...tapi pikiaq2...satgi takdak kuah pulak...haishhh...nak masak lemak...semalam dah buat dalca...dah bersantan...lagipun minggu lepas dah makan masak lemak...wahhhh...dilema surirumah betul la...nak masak pun...amik masa...kadang2 tu memang sampai satu tahap...taktau nak masak apa...bila tanya boss besar...dia cuma cakap...ikut awak lah...satgi bagi makan nasik tuang kicap je lah...ikut saya kan...lalala...

Pikiaq punya pikiaq...sup ketam je lah...senang....rebus saja...lepas tu ada kuah...

Mai tengok resepi ni...

Resepi Sup Ketam

Bahan
- 3 ekor ketam-basuh bersih,belah dua
- 1 labu bawang besar dihiris
- 2 ulas bawang putih diketuk
- 1 hiris halia
- 2 batang serai dititik
- 1/2 kiub pati ayam
- 5 biji tomato ceri
- 1 biji cili merah hiris kasar
- secubit serbuk kunyit (bagi kaler)
- secubit serbuk lada hitam
- garam secukup rasa
- air secukupnya

Cara
  1. Masukkan semua bahan kecuali ketam dan garam ke dalam periuk. Masak hingga mendidih.
  2. Apabila mendidih, masukkan ketam. Masak hingga kulit ketam berubah warna. Perisakan dgn garam.
  3. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.

Hmmmm...senang betul resepi ni...amaun air tu terpulanglah...kalau nak kuah banyak...lebihkan air...

Tapi bila makan ketam ni...yg lecehnya time nak makan isi nya lah..bebudak kecik ni taktau amik isi...so mak depa kena standby kat tepi...tolong depa amik isi ketam ni...sementara nak besaq...mak tolong hangpa...nanti bila mak dah tua...hangpa tolong mak pulak...

Owhhhh...boss besar dah balik...saya nak pi hidang nasik sat...

Babai

No comments:

Post a comment