Tuesday, 14 April 2015

Cheese Crackers

As salam...

Tadi dok blogwalking...dan saya jumpak resepi ni (kat  SINI)...semua bahan ada...apa lagi...jom ke dapur...

Sebab saya takdak acuan bentuk ikan...saya pun DIY jugak...macam dalam blog tu...guna tin aluminium je...hihihi...sekarang saya dah ada acuan ikan pakai buang...cuma acuan ikan saya tak secantik acuan ikan orang putih tu...hmmmm...lepas ni...jgn buang tin aluminium lah...berguna jugak!

Inilah acuan ikan saya....dah sedia untuk berkhidmat ni...



Okay...sekarang jom kita buat cheese crackers nih...saya buat 1/2 adunan sahaja...baru nak test market kan...anak2 suka ke tak...resepi kat bawah ni...utk satu adunan ya!



Resepi Cheese Crackers

Bahan
- 250g cheddar cheese diparut
- 4 sudu besar butter
- 1 cawan tepung gandum
- 1 sudu teh garam
- 2 sudu besar air sejuk

Cara
  1. Satukan semua bahan kecuali air. Gaulkan hingga semua sebati. 
  2. Tambahkan air. Gaul lagi hingga membentuk doh.
  3. Masukkan doh ke dalam plastik dan simpan doh dalam peti sejuk lebih kurang 20 minit.
  4. Kemudian, keluarkan doh yg telah sejuk. Canai nipis dan terap dgn acuan.
  5. Buat sehingga habis.
  6. Ambil lidi kecil, lorekkan ekor ikan dan cucuk untuk buat lubang mata.
  7. Masukkan ke dalam oven yg telah dipanaskan. Bakar pada suhu 170C selama 10-15 minit atau sehingga warna menjadi kuning keemasan.
  8. Sejukkan dan bolehlah dihidangkan.
Senang betul resepi ni...apa rasa cheese crackers ni?...hmmmmm...rasanya macam biskut yg kita beli dalam peket kat kedai tu...rangup dan lemak masin...bezanya yg ini...bebas pewarna dgn pengawet...dan dibuat dengan penuh kasih sayang gitu...lalala

Okay anak-anak...jom makan biskut ikan keju ni!

Update@15/4/2015
Hmmm...nampaknya...anak2 saya tak suka biskut ni...ishhhh...memang bukan tekak omputihlah depa ni....

Babai

No comments:

Post a comment