Wednesday, 15 April 2015

Paprik Ayam

As salam...

Hihihi...hari ni...pukul 10 dah siap masak...lepas antar bebudak pi sekolah...saya terus masuk opis...dapur.

Keletang keletung...siaplah lauk ni...masak satu menu je...senang...ayam ada...sayur pun ada...lagipun pagi tadi...depa breakfast dgn nasik goreng...

Paprik ayam ni feveret si nombor dua...kalau pi kedai makan...inilah menu yg dia order...tapi dia cuma makan kuah dgn ayam...sayur tolak tepi...

Taktaulah..resepi ni...yg original paprik ke tak...saya guna apa yg ada je...takpelah..ini versi mak anak lima...

Okaylah...jom tgk resepinya...

Resepi Paprik Ayam

Bahan
- 1 mangkuk isi ayam
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 2 hiris halia
- 1 batang serai dititik
- 3 helai daun limau purut
- 1 sudu makan cili kisar
- 4 sudu makan sos tiram
- 4 sudu makan sos cili
- 2 sudu makan kicap manis
- 1 cawan air
- 1 biji tomato belah empat
- 1 labu bawang besar dihiris
- sedikit kacang panjang,carrot dan capsicum hijau dan merah (kalau ada cauliflower,putik jagung.. masukkan jugak)
- garam jika perlu
- sedikit minyak utk menumis

Cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih,halia dan serai hingga layu 
  2. Masukkan cili kisar. Kacau hingga naik bau.
  3. Kemudian, tambahkan ayam. Masak hingga ayam kecut.
  4. Tambahkan sos tiram, sos cili dan kicap. Gaul sebati.
  5. Kemudian tambahkan air dan daun limau purut.
  6. Apabila mendidih, masukkan carrot, kacang panjang dan cili capsicum. Gaul sebati.
  7. Tambahkan garam jika perlu(sebab sos tiram dah masin) dan masukkan bawang besar dan tomato. Kacau sebati.
  8. Masak sehingga ayam empuk dan sayur masak sempurna.
  9. Tutup api. Sedia utk dihidangkan .
Senang kan...biasalah...kena cari menu yg simple..sebab satgi nak kena pi amik dan antar anak sekolah...kalau masak lauk yg susah...alamat tak makanlah bebudak ni...

Hmmm...kalau nak pedas, ketuklah dua tiga biji cili padi...masukkan sekali.

Okaylah...nak siapkan budak-budak ni pi sekolah pulak...

Selamat memasak!

Babai


No comments:

Post a comment