Friday, 17 April 2015

Donut Coklat

As salam...

Tadi masa hantar si nombor tiga pi sekolah...dia mintak saya buat donut...okaylah...mak buat donut utk awak...

Kesian dia, dah dua hari pi sekolah sorang...sebab si nombor dua demam...tadi si nombor dua dah ready nak pi sekolah tapi dia dok cakap yg dia asyik nak termuntah je...ishhhh...tgk gaya mcm sihat...badan pun suam-suam kuku je...sampai depan sekolah...si nombor dua takmau turun...hmmmm...saya cakap yg saya percaya kat dia...jgn tipu...bila balik rumah...ada lah dia pi toilet...taktaulah lakonan ke betul...takpe...tunggu boss besar balik dari outstation...siap awak kena soal jawab nanti...

Okaylah...meh tengok resepi donut ni...



Resepi Donut Coklat

Bahan
- 5 cawan tepung gandum
- 1 sudu besar yis 
- 2 sudu besar gula 
- 1/4 cawan air
- 1 1/2 cawan susu suam
- 2 biji telur
- 1/3 cawan shortening
- 1/2 sudu teh garam

Cara
  1. Satukan yis, susu,air dan gula. Biarkan sekejap hingga berbuih.
  2. Dalam mangkuk adunan, masukkan tepung, garam, shortening dan telur. Gaul sebati.
  3. Kemudian, tambahkan larutan yis. Uli sehingga menjadi doh yang lembut dan kenyal.
  4. Rehatkan doh sehingga mengembang dua kali ganda.( 1 jam)
  5. Selepas itu, tumbuk- tumbukkan doh.
  6. Canai setebal 1/2 inci dan terap dgn acuan donut.
  7. Rehatkan selama 30 minit sebelum di goreng sehingga kuning keemasan.
  8. Sejukkan sebelum dicelup ke dalam coklat.
Untuk glaze coklat
- 1/3 cawan butter
- 1 cawan chocolate buttons
- 5 sudu besar susu segar

Cara
  1. Satukan butter dan chocolate buttons. 
  2. Masukkan ke dalam microwave (30 saat)
  3. Kemudian kacau hingga semua coklat larut.
  4. Tambahkan susu sedikit demi sedikit sehingga mencapai kelikatan yg diingini.
  5. Kemudian ambil donut dan celupkan sebelah bahagian sahaja. Letak atas redai dan taburkan sprinkles.

Hmmm..dah siap...walaupun tak cantik donut saya ni...comot je...tapi rasanya sedap...dan sbb acuan donut saya kecik...saya dpt banyak...dalam 40++ biji...jadi separuhnya saya goreng sekejap je utk buat stok donut sejuk beku...boleh makan lain kali...

Belanja satu gambar lagi....ini versi tabur gula icing je...pon sodddap jugak!

Okaylah...selamat mendonut pulak ya!

Babai


No comments:

Post a comment