Saturday, 11 April 2015

Bertih Jagung aka Popcorn

As salam...

Si nombor tiga selalu beli popcorn kat kantin sekolah...bila balik...beria-ria dia bercerita...popcorn tu sedaplah...rasa manislah...murah je mak...rm1...haishh.
tak kenyang lah makan popcorn je nak oiiii...

Dan satu hari...dia beli bawak balik utk adik-adik dia...si nombor empat dgn si nombor lima...hmmm...

Maknya juga tumpang merasa lah...
popcorn glemer kesukaan kakak ni...tapi
hahaha...kesiannya...popcorn tu lemau lah...dah masuk angin...macam mana lah kantin boleh jual...sampai hati...budak-budak kecik mana depa tau...makan je...

Ehhh...cerita pasal kantin sekolah tu pun...panas hati jugak...baru-baru ni...
depa jual nasik minyak yg dah basi...ehh...
macam mana buleh tau...sebab anak member...bila dia nak makan...nasik tu dah berbau...bagitau cikgu...bila pi check kat kantin...memang dijual dan cikgu tu pun bagitau rupa-rupanya itu nasik utk cikgu...balance yg semalam punya yg tak abis...yg geram sebab ada budak yg taktau...lapar...makan jugak...tapi benda ni dah sampai kat PIBG...dan dua tiga hari ni pun...geng mak-mak duduk rumah...dok pi spotcheck...saya?...ohhh tak...anak kecik...satgi spotcheck ke mana...anak ke mana...saya bagi moral support je...
hihihi...

Ohhhh...dah melalut pulak...hmmm...jom tengok resepi popcorn ni...

Resepi Bertih Jagung

Bahan
- 1/2 cawan biji jagung kering
- 1/4 cawan minyak jagung
- kuali dgn tudung kuali

Cara

  1. Panaskan minyak. Pastikan minyak betul-betul panas sebelum dimasukkan biji jagung. Untuk tau minyak dah panas,masukkan dulu satu butir biji jagung, bila biji jagung tu kembang, minyak dah panas. 
  2. Seterusnya, masukkan kesemua biji jagung. Kacau sebentar dan tutup.
  3. Kemudian, akan dengar bunyi meletup-letup. Ketika ini, kecilkan api. 
  4. Tutup api apabila tiada lagi bunyi 'pop'.
  5. Pindahkan popcorn ke dalam bekas yg sesuai.
Sekarang,kita sediakan gula karamelnya pula.

Bahan
- 1 cawan gula pasir
-  85g butter
- 1 sudu teh esen vanilla

Cara
  1. Masukkan butter dan gula ke dalam kuali.
  2. Dengan api kecil, masak sehingga gula larut. Tambahkan esen vanilla dan kacau sebati. ***jgn biar sampai gula bertukar warna perang coklat...nanti pahit***
  3. Masukkan popcorn yg telah disediakan tadi. Gaul sehingga semua popcorn telah bersalut dgn gula.
  4. Pindahkan ke dalam tray. Tunggu sehingga sejuk sebelum dipecah-pecah kepada bahagian yg lebih kecil 
  5. Simpan dlm bekas kedap udara dan siap utk dihidangkan.

Bila dah siap...orang yg paling hepi...si nombor tiga...dia cakap lebih sedap dari kantin...iyolah nak ..mak kan masak dgn penuh kasih sayang...mesti sedap...

Hmmm...kos pun tak mahal...1/2 cawan jagung pun boleh dpt banyak...puas lah depa dok mengadap popcorn tu sambil dok tgk tv...

Selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment