Tuesday, 28 April 2015

Asam Pedas Ikan Merah

As salam...

Pokok kesum aka cendehom kat rumah saya ni dah tinggi...jadi pagi tadi saya kerat bagi pendek sikit...

Dah alang-alang ada daun kesum ni...saya masak asam pedas je lah...lagi pun...hari ahad lepas...saya ada beli bunga kantan...murah...rm1 je...kalau sebelum ni...mak aiiii...terbuntang biji mata tgk harga bunga kantan...

Resepi ni...ikut selera saya lah...taktau lah kalau resepi original asam pedas melaka macam mana...takpa lah...janji anak-anak suka makan...

Okay...ini resepinya...

Resepi Asam Pedas Ikan Merah

Bahan
- 2 keping isi ikan merah
- 1 labu bawang besar*
- 3 ulas bawang putih*
- 1 hiris halia*
- 1 hiris lengkuas*
- 10 biji cili kering- rebus lembut & ditoskan*
- 1/2 inci belacan*
- 1 cawan air asam jawa(1 sudu makan asam jawa dibancuh dgn air)
- 1 batang serai diketuk
- 3 cawan air
- 5 biji tomato ceri
- daun kesum
- bunga kantan
- secubit gula
- sedikit serbuk kunyit
- garam secukup rasa
- minyak utk menumis

Cara
  1. Ikan dibasuh bersih dan di lumur garam dan serbuk kunyit. Ketepikan.
  2. Kisar semua bahan bertanda* hingga halus.
  3. Panaskan minyak (lebih kurang satu senduk kecil). Tumis bahan kisar hingga pecah minyak. Kacau selalu untuk elak hangit.
  4. Kemudian masukkan air asam jawa,ikan,daun kesum dan bunga kantan. Tambahkan air. Masak hingga mendidih.
  5. Seterusnya, perisakan dgn garam dan secubit gula. Tambahkan tomato.
  6. Tutup api apabila tomato agak layu.
  7. Sedia untuk dinikmati.

Asam pedas ni tak pedas...rasa macam dah banyak guna cili kering...ikut jenis cili kering kot...yg saya guna ni spesies tak pedas...tapi okaylah...bebudak kat umah ni boleh makan...

Paling suka makan asam pedas...si nombor satu...abis sekeping isi ikan merah utk dia sorang je...yg lain tu amik kuah je...makan dgn ikan goreng...

Nampak gayanya...boss besar pun kena makan kuah je...sebab malas pulak nak masak tambah lauk malam ni...hahaha...

Okaylah...nak ready pi amik anak balik sekolah pulak...

Babai

No comments:

Post a comment