Sunday, 26 April 2015

Dalca Udang Kecik

As salam...

Kacang parpu ada sikit lagi...nak buat masalodeh pun tak cukup...stok udang kecik beli kat tanjung karang tu ada lagi...jadi kita mendalca saja...ini antara lauk feveret saya...anak2...kalau tak suka...
hangpa tak payah makan...biaq mak aje yg perabih nanti...hahaha..tapi bebudak kat rumah ni...suka je kalau masak lauk yg berkuah...tambah lagi si nombor dua...dia tak kisah...lauk apa pun...janji ada kuah...kadang-kadang saya cuma goreng ayam dan buat sayur tumis air je pun...laju dia makan...
haipppp...macam mana lah perut tu tak boooonchit!

Okaylah...ini resepinya...saya masak guna stok apa yg ada je...
Resepi Dalca Udang Kecik

Bahan
- 200g udang 
- 1 peket rempah kari udang cap O
- 5 ulas bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- sehiris halia*
- 1/2 cawan kacang parpu- rebus hingga empuk
- 1 kotak kecil santan
- 1 keping asam keping
- 2 cawan air
- 3 biji terung kecil belah dua
- 3 biji kentang belah empat
- 2 biji tomato belah empat
- 3 biji cili hijau belah dua
- 1 batang kayu manis, 2 biji bunga lawang, 3 bji bunga cengkih, 2 biji buah pelaga
- garam secukup rasa
- sedikit minyak utk menumis

Cara

  1. Kisar semua bahan bertanda*.
  2. Satukan bahan kisar dan rempah kari udang. Tambahkan sedikit air sehingga menjadi pes.
  3. Panaskan minyak. Tumis kulit kayu manis,bunga cengkih,bunga lawang dan buah pelaga.
  4. Apabila terbit bau, masukkan pes rempah. Goreng hingga pecah minyak. Kalau nampak agak kering, tambahkan sedikit air.
  5. Kemudian, masukkan kacang parpu yg telah direbus. Gaul rata.
  6. Tambahkan santan, asam keping dan air. Masukkan kentang.
  7. Setelah mendidih, baru dimasukkan udang dan sayur-sayuran yg lain. Kacau sebati.
  8. Perisakan dgn garam.
  9. Masak sehingga kentang empuk.
  10. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Senangkan...kalau nak bagi kacang parpu cepat empuk...rendam dulu...tapi macam saya...rebus je...agak2 dah lembut sikit...saya tumbuk  dgn lesung batu bagi hancur...sebab kalau tak rendam...berjanggut jugak nak tunggu kacang tu empuk...pengalaman saya lah...org lain...taktau lah...kot depa ada teknik lain...hahaha...

Lagi satu...pasal asam keping...masa masak tu...masa merasa...kalau rasa macam dah masam...keluarkan asam keping tu...takut terlebih masam pulak...biasalah...bila masak ni pun...kena try n error jugak...

Apa rasa dalca ni...nampaknya boss besar pun suka...dia cakap sedap...baguih...baguih...baru lah saya gembira sikit...hahaha...

Okaylah...satgi nak pi umah sedara boss besar...ada birthday party...tema frozen katanya...hmmmm...nak kena pi set rambut lah...ala2...elsa...hahaha...

Babai


No comments:

Post a comment