Thursday 12 March 2015

Rendang Daging

Salam...

Ini menu semalam...stok daging ada lagi...buat rendang aje lah...saya memang suka rendang ni...walaupun saya kureng sikit mkn daging...tapi rendang daging saya suka...makan kuah je...hahaha...



Resepi ni mak saya yg bagi...mestilah sedap kan...resepi mak...sapa boleh challenge....tapi mak saya...dia tak tumis...semua masuk dlm kuali dan masak sampai pecah minyak...saya derhaka sikit...saya tumis dulu...

Piawai pedas tu terpulang lah...sebab ahli rumah ni tak makan pedas...jadi kalau nak pedas tu...tambah lagi amaun cili kisar tu dan sebab saya ni memang spesies pemalas...saya beli cili kisar readymade...hahaha

Kerisik...saya buat sendiri...sbb dlm freezer mmg ada stok kelapa parut...selalunya kalau beli kerisik readymade...tak sedap...ampunnnn tokey kerisik...saya bercakap atas pengalaman sendiri ni...

Okaylah...citer panjang pun tak guna...jom masak rendang!

Resepi Rendang Daging

Bahan
- 1/2 kilo daging lembut dihiris
- 15 biji bawang merah*
- 5 ulas bawang putih*
- 1 inci halia*
- 1 inci lengkuas*
- 1 inci kunyit hidup*
- 6 batang serai*( 3 kisar/3 ketuk)
- 1 cawan kerisik buat sendiri yo!
- 1/2 kilo santan pekat
- 1/2 sudu makan serbuk ketumbar
- 1/2 sudu makan serbuk jintan manis
- 1/2 sudu makan serbuk jintan putih
- 1/2 cawan cili kisar
- 1 keping asam keping
- 1/2 keping gula nise
- 3 helai daun kunyit dihiris halis
- garam secukup rasa
- minyak untuk menumis

Cara
  1. Kisar semua bahan bertanda *. Ketepikan.
  2. Panaskan satu senduk kecil minyak. Tumis bahan kisar dan serai hingga wangi.
  3. Kemudian,tambahkan cili kisar,serbuk ketumbar,serbuk jintan manis dan serbuk jintan putih. Masak hingga pecah minyak.
  4. Perlahankan api,masukkan daging. Gaul sebati.
  5. Apabila daging mula kecut, masukkan asam keping,santan dan kerisik.
  6. Perisakan dengan gula nise dan garam.
  7. Masak hingga terbit minyak dan daging empuk. Jika suka...boleh masak hingga kering.
  8. Sebelum tutup api,masukkan pula daun kunyit. Gaul sebati.
  9. Sedia untuk dihidangkan.
Rendang ni memang berminyak...dari minyak tumisan dan jugak dari santan. Jadi untuk kurangkan minyak tu, saya akan tarik rendang daging ke pinggir kuali...dan biarkan minyak bertakung kat tengah kuali...masa nak hidang tu...kita ambil daging di pinggir kuali lah ye...jangan pulak di senduknya minyak pulak...


Boss besar kata sedap...tapi dia komplen berminyak lah...saya jawab...minyak banyak ni lah yg buat rendang boleh simpan lama...u jgn makan minyak ye bang...makan daging sudahlah....

Citer pasal minyak ni...walaupun harga minyak dunia rendah ...tapi ada gak yang garu kepala...hmmmm...apapun...
bertabahlah bang!...lalala

Babai

No comments:

Post a Comment