Wednesday, 25 March 2015

Gulai Ikan Aya

As salam...

Hari ni...saya masak yg senang je...gulai ikan aya....hahaha...

Kalau kat belah utara...kami panggil ikan kayu...masa kecik-kecik...mak saya suka masak kicap atau pun masak sambal...ikan kayu ni rasa dia tawar...kalau goreng pulak...keras kong...pasal tu lepas goreng kena masak berkuah sikit...

Bila kawin...baru tau ikan ni glemer kat kelate...rebus dgn asam keping dan garam...lepas tu goreng...makan pulak dgn budu campur tempoyak...hmmmm...bertambah-tambah makan..hahaha...

Lagi satu...ikan aya ni...jugak dimasak gulai utk nasi berlauk ataupun utk nasi dagang...

Bila saya check peti ais...cukup bahan untuk gulai nasi berlauk ni...apa lagi..jom pi dapur...

Resepi Gulai Ikan Aya

Bahan
- 2 ekor ikan aya/kayu/tongkol- potong empat-
- 5 ulas bawang merah*
- 1/2 inci lengkuas*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1 sudu makan cili kisar
- 1 kotak kecil santan
- 2 cawan air
- 1 sudu kecil ketumbar ditumbuk halus
- 1/4 keping gula nise
- garam secukup rasa
- asam keping secukupnya
- timun/kacang panjang/cili hijau - kalau ada

Cara
  1. Masukkan ikan,asam keping dan garam ke dalam periuk. Tambahkan air separas ikan. Rebus hingga air rebusan kering.***saya letak empat keping asam keping dan 1 sudu makan garam.
  2. Setelah siap direbus, ketepikan.
    Dah rebus!
  3. Seterusnya,kisar semua bahan bertanda * hingga halus.
  4. Masukkan bahan kisar,cili kisar, ketumbar, santan dan air ke dalam periuk. Reneh sekejap (3 - 4 minit)
  5. Kemudian masukkan ikan yg telah direbus tadi dan gula nise. Kacau sebati.
  6. Perisakan dgn garam. Jika kurang masam, masukkan 1 keping asam keping.
  7. Masak hingga mendidih. Kalau ada timun,kacang panjang atau cili hijau solok,boleh dimasukkan juga.
  8. Tutup api dan sedia utk dihidangkan.
Gulai ni sedap dimakan dgn sambal belacan...tapi saya tak buat pun...sebab anak-anak yg nak makan...depa tak makan pedas...nanti malam...bila boss besar balik keja...barulah saya nak menumbuk sambal...dan goreng ikan masin...

Ohhhh..nak pi iron baju pulak...anak-anak nak pi sekolah...

Babai 

No comments:

Post a comment