Wednesday 4 March 2015

Apam Pisang Kukus

Salam...

Hari ni saya mengamuk dgn si nombor dua...dia bergaduh dgn si nombor empat lepas balik dari sekolah agama...isunya cuma sehelai kertas je...itu pun nak bergaduh...saya suruh diam...lagi dia menjerit...macam kena dera tu...mesti jiran heran...apalah mak tarzan ni buat kat anak dia...last sekali...saya geram sangat...saya pukul tapak kaki dia...aishhhh...

Saya suruh mandi nak pi sekolah...takmau...nak mandi dengan air panas pulak...tengahari rembang ni pun...nak mandi dgn ayaq panas...ok...fine...saya bubuh ayaq panas dlm baldi...ohhhh...kami takdak water heater...jadi kalau nak mandi ayaq panas...kena jerang ayaq dulu...hmmmm...boss besar...sila take note...(baca: binimu kena masak ayaq panas sbb takdak water heater bila nak mandi)....hahaha...

Dia pi mandi...hmmmm...dia tak guna ayaq panas pun...dia guna shower....sabaq...sabaq...lepas mandi...dia okay...dan...makan nasik dua pinggan...alahai si nombor dua...

Sebab saya dah marah...saya pun buat kuih...nak gembirakan diri sendiri...hahaha...jadi petang ni...kami makan apam pisang utk minum petang...lalala...



Apa lagi...ini resepinya...

Resepi Apam Pisang
Sumber :Kak Wan

Bahan
A
- 200g pisang dilecek halus(lbh kurang 5 biji pisang)
- 1 sudu teh baking soda
- 1/4 sudu teh esen pisang

B
- 100g gula perang
- 3 biji telur
- 100g tepung superfine
- 1 sudu teh double action baking powder
- 60ml minyak jagung

C
- 2 biji telur
- 60g gula castor
- 20 ml air
- 60g tepung superfine
- hirisan pisang sebagai hiasan

Cara

  1. Campurkan semua bahan A. Gaul rata. Ketepikan.
  2. Dalam mangkuk adunan, pukul gula perang dan telur hingga gebu dan ringan. Tambahkan baking powder dan tepung. Kaup balikkan. 
  3. Kemudian, masukkan bahan A. Gaul sebati. Akhir sekali masukkan minyak jagung. Kacau hingga semuanya sebati.
  4. Masukkan adunan ke dalam acuan lompang hingga separuh penuh dan kukus selama 15 minit.
Sementara menunggu lapisan bawah masak, kita sediakan lapisan atasnya pulak

  1. Pukul telur,gula castor dan air hingga gebu dan ringan.
  2. Tambahkan tepung. Kaup balikkan hingga sebati. Jika suka boleh tambahkan pewarna.**saya letak warna hijau epal**
  3. Seterusnya,masukkan lapisan atas ke dalam acuan yg telah diisi dgn lapisan bawah. Letaklah hirisan pisang di tengah- tengah lapisan atas.Kukus lagi selama 10 minit.
  4. Sedia untuk dihidangkan.


Hmmmm..memang sedap...rasa pisang dan lapisan atas yg gebu...


Masih gebu walaupun dah semalaman



Satu adunan ni dapat banyak jugak...tapi saya tak kira pulak dpt berapa semuanya...boleh lah bagi kat jiran sikit ..ada balance saya simpan dlm bekas bertutup...
nampaknya...masih lagi lembut dan sedap....
Baru lepas kukus...dalam pengukus lagi



Apam pisang ni memang masuk dalam list akan buat lagi...sebab hasilnya memang sedap lah...hahaha...jadi...apa yang dok tenung lagi...pi beli pisang....boleh lah buat apam pisang...lalala

Babai

No comments:

Post a Comment