Wednesday 18 March 2015

Masak Tempoyak Ikan Jenahak Campur Terung Telunjuk

As Salam

Apa cerita cuti sekolah ni?...Pi jalan ke mana?...Hmmm...saya tak paham betul konsep boss besar ni...cuti sekolah memang tak pi mana-mana..duduk rumah je...sebab apa...dia kata time cuti sekolah...ramai org...sesak...jem...
macam2 lah...kesian kat bebudak ni...saya ingat nak bawak depa pi Ampang...umah mak sedara depa aka kakak saya...tapi anak sedara saya kena chicken pox pulak...kesian minmin...

Abis tu...bila nak pi jenjalan?...dia kata time bukan cuti sekolah...iyolah bang...kami tunggu je...tapi...satgi..ada je lah aktiviti boss besar...main tennis...golf...main batu seremban...galah panjang...hahaha...

Hari ni...macam nak makan masak tempoyak je...tempoyak tu mak saya yg bagi...ada lah sebalang...terung telunjuk pun ada sikit dalam peti ais...masukkan sekali je...daun kesum...amik dari laman kecik saya...bunga kantan...beli...nasib dah tak mahal ..ingat lagi...tahun lepas...saya nak buat laksa johor...amik la bunga kantan...time nak bayar...luruh jantung sat...rm8 sebatang...*tepuk dahi*

Lepas tu...member sekerja bagi anak pokok kantan...saya tanam...dah naik tinggi dlm 1/2 kaki...tapi time mesin rumput...abis riwayat pokok kantan ni...

Phewww...panjangnya cerita sblm nak masak tempoyak ni...hahaha... jom...jom...tengok resepinya....


Resepi Masak Tempoyak Ikan Jenahak

Bahan
- 4 keping isi ikan jenahak
- 10 biji cili padi (blh tambah kalau nak pedas lagi)
- 1 inci kunyit hidup
- 1 senduk kecil tempoyak
- 3 cawan air
- 6 biji terung telunjuk belah dua
- segenggam daun kesum
- 1 batang bunga kantan (tak letak pun takpa)
- garam secukup rasa
- asam keping jika tempoyak tu tak masam

Cara

  1. Tumbuk kasar cili padi dan kunyit.
  2. Masukkan bahan tumbuk, tempoyak,daun kesum,bunga kantan dan air ke dalam periuk. Reneh sekejap.
  3. Kemudian, masukkan ikan dan terung telunjuk. Masak hingga mendidih dan ikan masak.
  4. Perisakan dengan garam.
  5. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.
***kalau kurang masam,tambahkan sekeping asam keping.

Ringkas je resepi ni...boss besar suka makan masak tempoyak ni...cuma kena tahan pedas sikit la...kadang-kadang...saya cuma guna cili hidup je...itupun boss besar komplen pedas...hahaha...



Anak-anak makan kuah je...tapi itu pun...satu suap...seteguk air....mak pak yg makan ikan...tapi ini pun kena komplen jugak...sbb boss besar kan kerja...so dia makan masak tempoyak ni utk dinner...hahaha...hancuss diet u bang!

Hmmm...saya bagi seketul gambar pokok daun kesum ni...walaupun seciput...tapi dah banyak berbakti pada tuannya...hahaha...kat belakang pokok kesum tu..saya baru cucuk batang pokok selom...harap2 hidup lah...kena berjimat la ni....gst...gst...nak mari...


Hmmm...apa lagi...kalau ada stok tempoyak...bolehlah buat masak tempoyak ni...

Babai

No comments:

Post a Comment