Saturday, 21 March 2015

Popia Sempoi Jejari Ketam

As salam...

Mari...mari...rapat...rapat...ini bukan nak jual ubat...nak bagi resepi senang buat kudapan di petang hari..



Hmmm...masa balik kampung hari tu...jiran mak saya bagi popia ni...bila makan...sedap pulak...apa lagi...saya pun pi ketuk pintu rumah  tanya jiran mak...mintak resepi lah...

Bahan-bahan pun senang nak dapat...tak banyak dan ringkas je...saya suka...senang kerja...hahaha...cuma bila saya nak pi beli crab stick ni...takdak pulak...jadi saya ganti dgn crab stick roll...okaylah...janji ada bunyi crab...lps tu sedap...lalala...

Hmmm...apa lagi...jom buat popia



Resepi Popia Sempoi Jejari Ketam

Bahan

- kulit popia
- parutan sengkuang
- parutan carrot
- jejari ketam dipotong dua
- sedikit bancuhan tepung gandum
- minyak untuk menggoreng

Cara
  1. Satukan sengkuang dan carrot.
  2. Kemudian, letakkan sedikit inti dan jejari ketam di atas kulit popia.
  3. Gulung kulit popia dan sapu sedikit bancuhan tepung ubi di hujung kulit popia untuk melekatkannya.
  4. Buat sehingga habis.
  5. Panaskan minyak, goreng popia hingga bertukar warna perang keemasan atau sehingga masak.
  6. Enak dihidangkan dengan sos cili buatan sendiri(tak buat pun...lalala)
Anak-anak saya tak suka makan sayur...tapi bila buat popia macam ni...laju pulak depa makan...jadi...ini salah satu resepi yg sesuai utk anak-anak yg fobia sayur...hahaha..

Rangup kulit popia campur pulak dgn manis sengkuang carrot...tak perasan dah dua tiga biji popia masuk dalam mulut...makan pulak dgn sos cili... meletops - letops sedapnya!

Apa lagi...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment