Sunday, 15 March 2015

Char Kuey Teow Mak Anak Lima

As Salam...

Jom makan kuey teow...nak buat char kuey teow...tapi jadi kering pulak...
ishhhh...tak boleh la nak meniaga char kuey teow nampak gayanya...hahaha...

Tetapi...hihihi...rasanya sedap lah...si nombor satu order sepinggan lagi...

Masa goreng...api kena besar...pastu ada adegan ketuk-ketuk kuali...supaya jiran tetangga boleh dengar...ehhh..jgn depa ingat..kami dok bergaduh laki bini sudahlah...hahaha...dan bila letak kueyteow tu...seciput je...tauge dgn kucai je banyak...hahaha...buleh untung meniaga kalau macam ni...tapi memang dah ditakdirkan saya tak reti meniaga...species tak sampai hati...

Jadi ini resepinya...saya masak untuk sorang makan...kalau masak sekaligus banyak...tak kick pulak rasanya nanti...


Resepi Char Kuey Teow
Hidangan : 1 org

Bahan
- 2 ulas bawang putih diketuk
- 3 ekor udang
- 1 sudu makan cili kisar
- 1 senduk kecil pes char kuey teow (resepi kat SINI)
- sejemput kuey teow
- 1 biji telur
- 1 sudu makan kicap manis
- fishball dan fishcake secukupnya (kalau ada stok kat rumah)
- sedikit kucai + tauge
- minyak utk menumis

Cara

  1. Panaskan kuali, masukkan minyak 
  2. Apabila minyak panas,tumis bawang putih , fishball,fishcake dan udang.
  3. Apabila udang bertukar warna,masukkan cili kisar. Goreng garing. 
  4. Masukkan pes dan kicap manis. Gaul rata. Pecahkan telur dan terus masukkan kuey teow. 
  5. Kacau dgn cepat sambil dimasukkan tauge dan kucai.
  6. Kalau nak berkuah,boleh tambah sikit air.
  7. Siap.
Untuk kami satu famili makan...saya guna 2 peket kueyteow...8 biji telur...lama jugak saya dok keletung keletang kat dapur ni...maklumlah goreng ala2 bukak gerai...satu-satu...tapi best sebab anak-anak pakat dok order tambah lagi...hahaha

Alhamdulillah...kenyang makan...selamat mencuba!

Babai





No comments:

Post a comment