Monday, 2 March 2015

Gulai Darat Versi Mak Anak Lima

Salam...

Hmmmm...hari ni...saya masak gulai darat...resepi kelate...tapi dah saya tokok tambah sikit...kiranya ini resepi derhaka kat mak mentua lah...kalau dia makan...mesti kena komen...

Apa pun...boss besar dgn anak-anak cakap sedap...okaylah tu...kena dgn selera depa...

Macam mana boleh nak masak gulai darat ni...anak-anak saya...suka sangat makan nasik kak wok...boleh kata...seminggu sekali...mesti pi beli nasik bungkus ni...apa yg ada dlm nasik kak wok ni?....hmmmm...ayam goreng kecik2, kuah gulai dgn sambal....

Jadi...saya pun nak tunjuk ganas kat anak jugak....saya kata kat depa...mak pun blh buat mcm tu lah...jadi..saya pun menggulai lah...dan ini hasilnya...


Meh tengok resepi gulai darat nih...

Resepi Gulai Darat Versi Mak Anak Lima

Bahan
- 1/2 ekor ayam-basuh bersih & potong kecil.
- 3 sudu makan rempah gulai darat
- 1/2 sudu makan serbuk ketumbar
- 1 sudu makan serbuk cili
- 10 ulas bawang merah*
- 5 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1 inci lengkuas*
- 200 ml santan kotak
- 500 ml air
- 1/4 keping gula nise
- 1 keping asam keping
- 1 mangkuk kecil kacang panjang dihiris
- 1 biji terung panjang dipotong

Cara

  1. Kisarkan semua bahan bertanda*. 
  2. Dalam periuk yg sesuai, masukkan bahan kisar, rempah,serbuk ketumbar,serbuk cili dan ayam.Gaul sebati.
  3. Tambahkan separuh santan dan separuh air. Kacau rata.Guna api sederhana, masak hingga ayam kecut. 
  4. Kemudian,tambahkan asam keping, gula nise dan baki santan dan air tadi. 
  5. Perisakan dengan garam. Tunggu hingga mendidih dan nampak pecah minyak, barulah dimasukkan kacang panjang dan terung. Masak hingga kacang dan terung lembut. 
  6. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.
Saya goreng jugak ayam potong kecik-kecik...cuma garam kunyitkan dan goreng...buat sambal belacan dan ulam timun...tapi tak sempat nak snap gambar pun...kalut dgn si nombor empat dgn si nombor lima...

Gulai ni...saya buat pekat...bila makan tu...melekat kat tangan kuah dia...cicah dgn roti pun soodaaappp...apa pun...habislah anak-anak dgn boss besar makan...Alhamdulillah...

Babai

No comments:

Post a comment