Thursday 19 March 2015

Kek Cawan Baldu Merah...Phewwww...

As salam...

Saya suka makan red velvet cake ni...kalau pi stesen minyak...saya akan beli sebekas...bawak balik...simpan dlm peti ais...lepas tu makan sorang2...jgn bagi anak nampak...hahaha...


Tapi la ni...jarang betul pi stesen minyak...bawak kereta pun cuma pusing2 dlm kawasan perumahan je...minyak tak abis pun...lepas tu...bila weekend...boss besar akan top up minyak kereta...hmmmm...saya guna kereta boss besar...dia pulak bawak kereta saya pi keja...tapi dia komplen kereta dia kotor...iyalah bang..dok angkut anak-anak riang ria ni...satgi depa beli aiskrim..coklat...keropok...lepas tu makan dlm kereta...aishhhh...dan boss besar ada ura-ura nak cari kancil sekenhen utk saya...hantar dgn amik anak kat skolah...saya musykil...muat ka..kami enam beranak...naik kancil...campur dgn beg sekolah lagi...hmmmm...**garu kepala...cabut uban**

Ehhhh...melalut lagi...mana keknya...sebab saya suka makan...saya pun buatlah kek ni...nak pelepas rasa teringin tu...ohhhh...jgn ingat saya pregnant ya! Sbb dok teringin itu ini...

Ini resepinya..

Resepi Kek Cawan Baldu Merah

Bahan
A
- 250 g tepung gandum
- 1 sudu teh baking powder
- 1/2 sudu teh garam
- 1 sudu besar serbuk koko

B (buttermilk)
- 240 ml susu segar
- 1 sudu makan cuka
- 2 sudu besar pewarna merah

C
- 120g butter
- 300 g gula castor
- 2 biji telur
- 1 sudu teh esen vanilla

D
- 1 sudu kecil cuka
- 1 sudu kecill soda bikarbonat

Cara
  1. Ayak semua bahan A. Ketepikan.
  2. Masukkan cuka ke dalam susu. Biarkan 10 minit dan kemudian tambahkan pewarna merah. Kacau sebati. Ketepikan
  3. Dalam mangkuk adunan,pukul butter dan gula sehingga kembang dan putih.
  4. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul lagi sehingga semuanya sebati. Tambahkan esen vanilla.
  5. Seterusnya,masukkan tepung dan buttermilk berselang seli. Kaup balikkan adunan sehingga semuanya sebati
  6. Dalam bekas yg lain,masukkan soda bikarbonat dan cuka. Tunggu hingga ada bunyi berdesir. Kacau dan tuangkan ke dalam adunan kek. Gaul rata.
  7. Masukkan adunan kek ke dalam acuan kertas sehingga 3/4 penuh. Buat hingga habis.
  8. Panaskan oven pada suhu 170C. Kemudian bakar adunan kek selama 20 minit.
  9. Sejukkan kek sebelum di make up dgn cream cheese frosting.

Resepi Cream Cheese Frosting
Bahan
- 250g cream cheese
- 1/2 cawan whipping cream
- 1/2 cawan gula kastor

Cara
  1. Pukul cream cheese,gula kastor dan whipping cream sehingga gebu dan lembut.
  2. Sedia untuk di paipkan ke atas cupcake.

Dah siap pun...hmmm...nampaknya bukan saya sorang je suka makan kek ni....si nombor tiga jugak dah join kelab suka makan kek rvc mcm mak dia...lalala...

Apa lagi....Selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a Comment