Monday 9 March 2015

Cendol Bikin Sendiri

Salam...

Hmmm...dalam misi perabih daun pandan dlm peti ais...nak bagi peti ais clear sikit...
Apa kata...hari ni kita buat cendol...

Mak saya bagitau..maklong saya pandai buat cendol ni...mak sedara saya ni aktif orangnya...dia boleh panjat pokok lagi.. ingat lagi...masa kecik-kecik...maklong panjat pokok manggis...saya dengan sepupu yg lain akan kutip manggis kat bawah...selain tu...saya rasa...dodol maklong...paling sedap yang pernah saya makan...sampaikan masa mengandung...saya mengidam nak makan dodol yg maklong buat...nasib la anak yg keluaq..kulit dia tak kaler macam dodol...haishhhh...

Hahaha...itu antara memori zaman kecik saya kat kampung...

Hmmmm...tapi sekarang kita nak mencendol...tambah lagi musim panas ni kan...minum cendol...wahhhhh....bahagianya!

Resepi Homemade Cendol

Bahan

- 40g tepung hoen kwee hijau
- 320ml air pandan (saya blend 10 helai daun pandan + air)
- 1/2 sudu kecil garam
- 1 sudu besar air kapur
- 1 mangkuk air ais
- acuan cendol/muruku/piping beg

Cara
  1. Campurkan tepung,air pandan,garam dan air kapur. Gaul hingga tepung larut.
  2. Pindahkan ke dlm periuk. Masak atas api sederhana sehingga berkilat dan meletup-letup. Adunan kena sentiasa di kacau.
  3. Tutup api dan biarkan menjadi suam.
  4. Masukkan adunan ke dalam piping beg,potong hujungnya dan picit adunan cendol itu ke dalam mangkuk berisi ais.

  5. Buatlah sehingga habis.
  6. Sekarang cendol sudah sedia untuk digunakan.
***masukkan adunan sikit-sikit ke dlm piping beg...sbb kalau masuk banyak sekaligus,nanti susah nak picit...kalau piping beg yg plastik...boleh pecah...iyalah sebab panas.. kita pi picit pulak...hihihi...tulih atas pengalaman sendiri...heeee...

Saya simpan dulu cendol ni dlm peti ais...malam satgi baru buat air cendolnya...sebab nak masak untuk dinner pulak ni...dalam celah2 tu...nak kena pi ambik si nombor dua dgn si nombor tiga balik sekolah... 

Update***

Saya buat air cendol tadi...lepas dinner...ini dia air cendol bikin sendiri...boleh tambah kalau suka...hahaha...

Bahannya....
- santan dicampur sedikit garam- masak sekejap hingga sekali mendidih
- air gula melaka
- cendol

Caranya...

Campurlah semuanya....letak ais batu...perghhhhh....nikmatnya!

Babai

No comments:

Post a Comment