Sunday 8 March 2015

Gulai Kepala Ikan Campur Udang

Salam...

Hmmm...terkejut tak tengok tajuk...hahaha...taktau lah...kalau ikut pakar pemakanan...boleh ka kita masak ikan campur udang ni...


Kisahnya macam ni...baru-baru ni...kami balik kelate...hmmmm...sokmo kelik kelate...cik abe...bila pulak nak balik kampung i....*tunduk muka...kesat air mata*...hahaha...

Kami pi umah pak sedara boss besar...kami panggil poksu...kira pi ziarah lah...sebab masa arwah bini poksu meninggal...saya tak balik...boss besar balik sorang je...sampai time tengahari...dan poksu ajak kami lunch...bersungguh-sungguh dia bagitau yg dia beli kepala ikan merah kat Tok Bali...dan anak sulungnya masak gulai kepala ikan merah...ohhhh...teruja rasanya...maklumlah...saya orang utara..kari dan saya...umpama isi dengan kuku...ngehngehngeh...

Bila pi dapoq...saya dok cari...mana gulai kepala ikannya...rupa-rupanya...bukan mcm yg saya dok imagine dlm kepala...ohhhh...lain sungguh...sepanjang hidup ni...tak pernah lagi saya jumpak gulai ikan campur udang....hmmmm...sedap ka?saya bermonolog sendiri...hahaha...

Dan...memang sedap...manis udang tu...yg buat kita makan bertambah...boss besar pun setuju...dia pun tambah nasik...

Jadi...hari ni...saya pun masak gulai ni..sbb pagi tadi saya pi beli barang dapur kat Pasar Pagi Paya Jaras...saya borong...baaaanyak ikan,daging,ayam,sotong,udang...dan macam-macam lagi lah...hihihi...boss besar kata saya gila...sebab excited mcm dapat kereta sebijik...ok lah bang...saya beli ikan...kalau saya mintak handbag LV mcm adik ipar u pakai...macam mana?...ribu riban tu...hihihi

Ohhh...panjang betul mukadimah nyer...meh la tengok resepi ni...kot-kot berkenan di hati...

Resepi Gulai Kepala Ikan Campur Udang

Bahan
- seketul kepala ikan jenahak putih di belah dua + seketul isi ikan
- 1/2 kilo udang harimau (buang kepala)
- 5 ulas bawang putih*
- 15 ulas bawang merah*
- 1 inci lengkuas*
- 1/2 inci halia*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1 keping asam keping
- 1 kotak kecil santan (200ml)
- 3 sudu makan rempah kari (saya beli yg timbang kat kelantan)
- 1 sudu makan serbuk cili
- 1/2 keping gula nise
- garam secukupnya
- air ikut suka (nak pekat ke cair)

Cara

  1. Basuh bersih ikan dan udang.
  2. Kisar halus semua bahan bertanda*.
  3. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk. Tambahkan cili kisar,rempah kari,sedikit air dan asam keping. Rebus hingga sekali mendidih.
  4. Tambahkan santan dan gula nise. Kacau sebati. Kemudian masukkan kepala dan isi ikan. Biarkan mendidih. Tambahkan air ikut citarasa. 
  5. Masukkan pula udang dan perisakan dengan garam. Seimbangkan rasa masam,manis,masin dan lemak kuah gulai ni.
  6. Tutup api apabila udang dan ikan masak sempurna
  7. Sedia untuk dihidangkan.

Dah siap pun gulai ni...saya buat sambal belacan dengan ulam timun. Lepas tu goreng ikan gelama masam...perghhh...sedap i tell u...Alhamdulillah...

Hmmm...kepala udang tu...saya tak buang...saya rebus..sebab saya nak buat pes char kuey teow pulak nanti...jangan membazir...pesan orang yg tak kerja ni...kena selalu bersyukur atas segala nikmat yg Allah kurniakan...

Babai

No comments:

Post a Comment