Thursday, 29 January 2015

Sotong Rebus Dakwat

Salam...

Gerun tak baca tajuk? Resepi ni dpt dari MIL...masa baru-baru kawin...MIL masak lauk ni...saya terkejut...huishhhh...tak pernah mak saya masak macam ni...tak terpikiaq langsung dakwat sotong boleh makan...hahaha..

Boss besar suka dgn lauk ni...bila MIL ada kat rumah...dia mmg request kat mak dia suruh masak...nak bermanja la tu...dan MIL akan masak lah untuk anak tersayang...mesti MIL gembira sbb menantu hantu ni tak boleh challenge air tangan dia...hahaha...tapi MIL saya masak memang sedap...itu sebab kalau MIL  mai rumah...i gantung periuk...MIL  yg masak...lalalala...



Lauk ni okay...simple je...saya rasa..kuahnya manis sbb dakwat tu kot...MIL masak guna pak aji...saya tak guna..so saya letak kiub pati ikan bilis je (woit...itupun bukan ada msg ka...)..hihihi...takpe...berselindung belakang nama kiub ikan bilis...hahaha...

Ini resepinya...

 Resepi Sotong Rebus Dakwat

Bahan

- 10 ekor sotong,cuci bersih tapi tinggalkan kantung dakwatnya
- 5 ulas bawang merah*
- 2 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1/2 sudu teh biji lada hitam*
- 1/2 kiub pati ikan bilis
- 2 batang serai di ketuk
- garam secukup rasa
- air secukupnya

Cara
  1. Tumbuk kasar semua bahan bertanda*.
  2. Masukkan sotong,bahan tumbuk,kiub ikan bilis,serai dan air secukupnya ke dalam periuk.
  3. Masak hingga mendidih. Perisakan dengan garam 
  4. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.

Mudah dan cepat...hari ni anak-anak masuk sekolah kebangsaan awal...lepas hantar diaorang sekolah agama pagi tadi...saya terus masak...itu sebabnya buat resepi senang ni...campak semua dlm periuk...menggelegak...siap...hahaha...
Depa makan lauk ni dgn ikan goreng dgn sayur buncis. Alhamdulillah... 

Apa lagi...cuba lah...

Babai

No comments:

Post a comment