Thursday, 8 January 2015

Kuih Serimuka

Salam...




Sabtu lepas...saya beli kuih serimuka ni...hmmmmm....sedapnya...tapi sedikit mahal untuk golongan marhaen mcm saya ni...tambah lagi dah tak keja ni...hahaha...dulu kalau nak membeli...tak ingat donia...la ni...kena berhemah sikit lah perbelanjaan tu...

Tapi berbaloi la rega dia...sebab kuih tu sedap...masalahnya...anak ramai...mana cukup...menjilat-jilat jari anak saya si nombor empat...

So apa kata...biaq mak anak lima yg buat kuih serimuka ni...seperti biasa...modus operandi ialah mari kita google resepi...kali ni saya tak call mak kat kampung...takut mak saya ingat...anak dia ni sawan ka apa...dok tanya resepi ja...tapi sat lagi nak telepon jugak...tanya kabar...lalala

Saya berkenan dgn resepi dari Kak Amie...sebab dia ada guna jintan dgn kulit  kayu manis...hmmmm...mesti harum baunya...

Saya buat separuh sahaja adunan...dan next time...saya akan kurangkan gula sikit...sebab agak manis kalau ikut deria rasa saya..


Mai tengok resepinya

Resepi Serimuka
Sumber : Kak Amie

Bahan
Lapisan Bawah
- 600 gram beras pulut (300g) - basuh dan rendam 3 jam hingga kembang
- 100 ml santan (50 ml)
- 500 ml air (250 ml)
- 1 sudu teh garam (1/2 sudu teh)
- 3 sudu makan minyak masak  (1 1/2 sudu makan)

Lapisan Atas
- 6 biji telur gred B (3 biji)
- 400 gula kastor (200 g, next time saya akan kurangkan sikit)
- 4 sudu makan tepung beras (2 sudu makan)
- 4 sudu makan tepung gandum (2 sudu makan)
- 3 cawan santan pekat (1 1/2 cawan)
- 1 sudu teh garam (1/2 sudu teh)
- pewarna hijau epal
- 1 cm kulit kayu manis + 1 sudu teh jintan + 4 helai daun pandan - ditumbuk lumat

 (saya blendkan 8 helai daun pandan, kulit kayu manis, jintan dgn santan, perah dan tapis)

*** Kaler merah ialah sukatan saya untuk 1/2 adunan)

Cara

  1. Didihkan air kukusan.
  2. Sementara itu, sediakan Lapisan Bawah. Satukan semua bahan, tanak hingga hampir kering. Masukkan ke dalam loyang 10" x 10", (saya guna loyang bulat 8"), tekan hingga padat. Kukus semula selama 20 minit. 
  3. Untuk Lapisan Atas pula, masukkan telur, santan,gula ,tepung gandum dan tepung beras ke dalam blender. Kisar hingga semuanya sebati. 
  4. Bubuh pewarna dan garam, gaul sebati dan tapis. Jerang di atas api sederhana, dan kacau hingga naik wap.
  5. Tuangkan ke atas Lapisan Bawah, dan kukus lagi selama 30 minit.
  6. Sejukkan sebelum dipotong dengan menggunakan pisau plastik.


Hmmmm...dah siap kuih serimuka ni...walaupun saya cuma buat 1/2 adunan, dapat jugak satu loyang kecik...memang sedap..sebab ada bau yang harum daripada kulit kayu manis dan jintan.

Jom minum petang dengan kuih serimuka ni..

Babai

No comments:

Post a comment