Saturday, 3 January 2015

Kek Cawan Vanilla

Salam...

Hmmm..kan saya buat lemon curd...kemudian sambil dok masak tengahari...saya bancuhlah adunan cupcake...sebab saya nak tau...apa rasanya cupcake yang digandingkan dgn lemon curd ni...

Saya guna resepi paling simple je...dapatlah dlm 100 biji cupcake size kecik-kecik...kalau kat kampung...mak saya panggil cupcake ni kek kertas...sbb kita bubuh dia dalam acuan kertas kan...

Saya ingat lagi...kalau hari raya atau jiran sebelah nak kenduri...mak mesti akan buat kek kertas ni...mixer rosak..tak jadi hal...mak pukul adunan dengan senduk kayu je...lenguh wehhh...

Itu belum termasuk time membakar pulak...mana ada oven canggih...oven bulat saja...setiap kali bakar...boleh muat 1 tray kecik je...cuma boleh letak 12 biji kek kertas...bayangkan nak bakar lebih kurang 200 biji...tapi sebab mak minat dan ikhlas buat kek..dia tak kisah...dan kek kertas mak memang sedap...sampai la ni...saya pun tak boleh lawan kek kertas mak...hmmmmmm..



Macam ni lah oven mak saya kat kampung
Image dari google


Sekarang mai tengok resepi kek cawan vanilla ni...resepi ni saya salin dah lama...masa tu tak terpikir pun nak tulih dari mana saya ambil resepi ni...buat tuan punya resepi...terima kasih...





Kek Cawan yang Gebu


Resepi Vanilla Cupcake

Bahan

- 1 cawan butter
- 1 cawan gula castor
- 2 cawan tepung naik sendiri (self- raised flour)
- 4 biji telur dipukul hingga kembang
- 1 sudu teh esen vanilla
- acuan kertas secukupnya

Cara
  1. Masukkan butter dan gula dalam mangkuk adunan. Dengan menggunakan mixer, pukul hingga kembang. (Campuran jadi ringan dan berwarna putih krim). Kalau tak ada mixer,pukul dengan senduk kayu pun boleh.
  2. Apabila adunan sudah kembang,masukkan telur yang telah dipukul tadi sedikit demi sedikit. Gaul hingga sebati.
  3. Tambahkan esen vanilla. Kacau rata.
  4. Seterusnya, tambahkan tepung sedikit demi sedikit. Kaup balik kan adunan sehingga sebati. Buat sehingga tepung habis.
  5. Sebelum tu, panaskan oven pada suhu 180 C. Bakar cupcake selama 15-25 minit, bergantung pada saiz cupcake kita. Cupcake yang saya buat ni kecik je...so tempoh masa dia lebih kurang 10-12 minit je.. Kalau nak tau cupcake tu dah masak ke belum, cucuk dengan hujung pisau, kalau pisau tu keluar licin, masaklah kek tu..Kalau saya, bila tengok permukaan atas kek dah perang, saya ambil sebijik dan makan...hahahaha..kalau macam tu..confirm boleh tau kek masak ke tak.
  6. Bakar sehingga adunan habis.
  7. Sejukkan cupcake yang dah siap sebelum diletakkan topping

Apa lagi...bila cupcake tu sejuk, saya pun paipkan lemon curd kat atasnya...Memang sepadan sebab cupcake manis dan lemon curd tu ada rasa masam...tapi masalahnya anak-anak saya tak suka makan kek dengan lemon curd ni...depa suka yang kosong je...ohhhh anak...sapa nak tolong perabih cupcake ni?


Masam Manis


Maka, kalau sapa yang suka makan masam bolehlah makan cupcake ni dengan lemon curd...kalau jenis macam anak saya, makan cupcake kosong je pun dah sedap...
hahahaha..

Selamat mencuba...

Babai
~aimzf~

2 comments: