Thursday 29 January 2015

Serawa Pisang

Salam...

Makan apa petang tadi...saya buat serawa pisang je...ada balance pisang hari tu...nak goreng...rasa tak berbaloi...jadi mai kita menserawakannya...ada ka perkataan tu dlm kamus dewan bahasa...hahaha...




Hari ni mencabar betul...si nombor empat dengan si nombor lima tak tido siang...heran betul lah...energy depa tak abis...depa buat sesi memunggah...rumah dah macam kapal karam...nasib baik hari ni...boss besar balik lambat...sempat la saya kuis-kuis bagi kemas sikit...hmmmmm...selamat...



Apa yang saya missed bila tak kerja ni...hmmmm...saya takdak member nak berborak...hahaha...sekarang geng saya...dua hero kecik tu lah...pengikut setia hatta nak pi jamban pun depa tunggu depan pintu...haishhhh...itu belum time solat lagi...ada je yang dok naik atas belakang masa sujud...depa tidoq atas sejadah...takpa lah...masa kecik ni lah mak boleh layan hangpa...nanti besaq...peluk pun takmau...macam si nombor satu...dah takmau mak dia peluk...

Ehhh...sudah-sudah lah tu mak anak lima...kat mana resepinya?

Di sini....

Resepi Serawa Pisang

Bahan

- 5 biji pisang dihiris
- 1 sudu besar gua merah
- 1 sudu besar gula pasir * (ikut kesesuaian rasa)
- 1 1/2 cawan air
- 1/2 cawan santan
- 2 sudu besar sagu direbus hingga jernih, bilas dan ditoskan
- secubit garam
- 1 helai daun pandan disimpul

Cara

  1. Masak gula merah, gula pasir dan air hingga semua gula larut.
  2. Masukkan pisang. Masak hingga pisang menjadi lembut.
  3. Tambahkan sagu dan santan.
  4. Perisakan dengan garam
  5. Tunggu hingga mendidih.
  6. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.
***kalau rasa kurang manis, tambahkan lagi gula..


Haaaa...senang kan...cepat pulak tu...dah siap menu untuk minum petang kita...tunggu apa lagi...jom makan...

Babai



No comments:

Post a Comment